Etihad Aviation Group zet expansie voort

Etihad is ook hoofdsponsor van Manchester City ©REUTERS

De Arabische luchtvaartmaatschappij Etihad Airways vormt zich om tot Etihad Aviation Group. De groep uit Abu Dhabi heeft intussen immers belangen in zes andere carriers en daar houdt het niet mee op.

De omvorming gaat gepaard met een reeks nieuwe benoemingen en de creatie van een aantal nieuwe functies, zo deelde de groep mee in een persbericht. 'De nieuwe organisatie is een gevolg van de transitie van een eenvormige luchtvaartmaatschappij tot een bredere, globale luchtvaartgroep', aldus Etihad in een persbericht. 'Voortaan maken we een onderscheid tussen functies die beperkt zijn tot Etihad Airways en functies die de groei en het succes van zijn filialen, joint-ventures en participaties moeten steunen'.

Etihad heeft intussen belangen uitgebouwd in Air Berlin (29%), het Indiase Jet Airways (24%), Air Serbia (49%) , Air Seychelles (40%) , het Ierse Aer Lingus (3%)  en Virgin Australia (20%). Bovendien wacht het nog op goedkeuring van de overheid voor een participatie in de Zwitserse regionale luchtvaartmaatschappij Darwin Airline (33%). En tot slot overhandelt CEO James Hogan nog altijd over een substantieel minderheidsbelang in het noodlijdende Alitalia.

Een strategische leidraad vinden in al die sterk uiteenlopende participaties ligt niet voor de hand, behalve dat de Arabieren supersnel willen groeien. En die groei is fenomenaal. Zo zou de omzet in het eerste kwartaal gestegen zijn met 27 procent tot 1,4 miljard dollar, het aantal passagiers met 14 procent tot 3,2 miljoen en de vervoerde vracht met 26 procent tot 127.821 ton. Of en hoeveel winst dat opleverde, daarover deelt de groep niets mee.

Evenmin als die twee andere expansieve Arabische carriers - Emirates en Qatar Airways - is Etihad beursgenoteerd, een duidelijk zicht op de financiële toestand van de groep ontbreekt dus. Net als de carrier van Dubai en die van Qatar, haalt Etihad zijn sterke expansie uit de ontwikkeling van zijn thuisluchthaven tot knooppunt tussen Azië, Afrika/Midden-Oosten en Europa. 

Etihad vliegt acht keer per week tussen Brussels Airport en Abu Dhabi, een vlucht waarop ook Brussels Airlines tickets verkoopt via codesharing. Omgekeerd biedt Etihad zijn klanten ook vluchten aan naar Barcelona, Stockholm, Oslo, Kopenhagen, Boedapast, Lyon, Goteborg, Toulouse, Marseille en Madrid via Brussels Airport op vliegtuigen van Brussels Airlines, ook via codeshare. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud