Etihad sluit strategische alliantie met Air France-KLM

Etihad in het Abu Dhabi National Exhibition Centre

Etihad Airways, de op twee na grootste luchtvaartmaatschappij van het Midden-Oosten, gaat nauw samenwerken met Air France-KLM, de nummer twee van Europa. Intussen kondigde Qatar Airways aan dat het lid wordt van Oneworld, de alliantie onder leiding van British Airways.

Air France-KLM en Etihad Airways maken bekend dat ze op een 15-tal bestemmingen nauw gaan samenwerken. Het betreft een zogenaamd codeshareakkoord. Dat wil zeggen dat ze tickets kunnen verkopen op elkaars vluchten, waardoor beide partijen hun aanbod aan de klant stevig kunnen optrekken zonder zelf extra vliegtuigen te moeten inzetten. De beleggers reageerden aanvankelijk enthousiast en stuurden het Frans-Nederlandse aandeel in Parijs tot 2,5 procent hoger terwijl de CAC-index anderhalf procent daalde.

Alle intercontinentaal actieve Europese en Aziatische luchtvaartmaatschappijen lijden onder de hoge olieprijs, de financiële crisis en de aanhoudende overcapaciteit. Maar evenzeer, en niet het minst, onder de indrukwekkende opmars van de Arabische carriers. Die hebben hun thuisbasis uitgebouwd tot internationale draaischijven tussen Europa en Azië: Qatar Airways in Doha, Emirates in Dubai en Etihad in Abu Dhabi. Zo goed als onbeperkte middelen, lage (energie)kosten en een ondoorzichtige mengeling van overheidssteun en privé-oliedollars helpen daarbij.

Tot voor kort groeiden de drie Arabische reuzen op eigen houtje, maar nu sluiten ze steeds meer commerciële akkoorden met hun voormalige concurrenten. En ze spreken steeds meer openlijk over een toetreding tot één van de drie grote luchtvaartallianties: Star Alliance (Lufthansa, Singapore, United...), Skyteam of Oneworld. Het codeshareakkoord met Air France-KLM lijkt erop te wijzen dat Etihad zal opteren voor Skyteam, omdat de Fransen daarin de leidinggevende maatschappij zijn.

De vraag is wat er dan gebeurt met Air Berlin. Air Berlin, de grootste Duitse luchtvaartmaatschappij na Lufthansa, is immers lid van Oneworld (British Airways, Cathay Pacific, American Airlines...). Normaal mag een lid van één alliantie geen akkoorden sluiten met een lid van een andere alliantie. Nochtans wordt Air Berlin betrokken in het akkoord van Etihad en Air France en gaat de Duitse maatschappij codesharen met Air France-KLM tussen Parijs en Amsterdam en Düsseldorf en Berlijn. Bovendien is Etihad met 29 procent één van de grootste aandeelhouders van Air Berlin. De kans is dus groot dat Air Berlin Oneworld verlaat.

Qatar Airways alkondigde maandagavond aan dat het toetreedt tot Oneworld. Daarmee is het de eerste van de drie Arabische carrierss die kiest voor één van de drie grote allianties. Emirates, de grootste van de drie Arabische luchtvaartmaatschappijen, heeft nog geen voorkeur laten blijken. Maar met de keuze van Qatar en de toenadering van Etihad tot Skyteam, staat het in de sterren geschreven dat Emiraties voor Star Alliance gaat, tenminste als het niet verkiest stand alone te blijven.

Kort na de middag was Air France-KLM zijn winst al helemaal kwijt en noteerde het aandeel met een klein verlies. International Consolidated Airlines Group, de holding boven British Airways en Iberia, stond 1,7 procent in het rood in Londen, Deutsche Lufthansa noteerde 1,4 procent lager in Frankfurt. Air France-KLM zit midden in een zwaar herstructureringsplan dat de fors verlieslatende maatschappij weer op het niveau van Lufthansa en British Airways moet brengen. In het tweede kwartaal boekte de groep 66 miljoen euro operationeel verlies.

Zowel Etihad (Abu Dhabi) als Qatar (Doha) vliegen van en naar Brussels Airport. Het Belgische Brussels Airlines heeft een codeshareakkkoord met Etihad, maar vliegt niet met eigen toestellen naar het Arabische schiereiland. Dat akkoord kan dus op de helling komen als Etihad daadwerkelijk lid wordt van Skyteam. Brussels maakt immers deel uit van Star Alliance en is bovendien voor 45 procent in handen van Lufthansa.

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud