EU start onderzoek naar steun Brussels Airlines

©BELGA

De Europese Commissie is een onderzoek gestart naar de steun van de Belgische staat aan de Belgische luchtvaartsector, waarvan vooral Brussels Airlines profiteert.

De beslissing van de Commissie werd meegedeeld door Joaquin Almunia, de commissaris die verantwoordelijk is voor de mededinging. Almunia zei nog dat de EU twee klachten van luchtvaartmaatschappijen heeft gekregen. Namen zal hij niet noemen, aldus de eurocommissaris. Het onderzoek moet nagaan of de financiering van de overheid aan de luchthaven legaal is en voldoet aan de regels voor staatssteun. 

Eind vorig jaar gaf de regering haar fiat aan een voorstel van staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) om de sector te steunen. Luchtvaartmaatschappijen die jaarlijks minstens 400.000 aankomende en vertrekkende passagiers (O&D) hebben op Zaventem, zullen voortaan de kosten voor veiligheid en bewaking niet meer moeten betalen, een bedrag van circa 20 miljoen euro.

Omdat luchtvaartmaatschappijen geen overheidssteun meer mogen krijgen van Europa, gaat het geld naar Brussels Airport, dat het bedrag dan doorstort à rato van het aantal passagiers. Brussels Airlines zou op die manier 15 miljoen euro recupereren, Jetairfly en Thomas Cook Airlines samen rond 5 miljoen.  Andere maatschappijen halen op dit ogenblik de drempel van 400.000 O&D-passagiers niet.

Voor de luchthaven verandert er dus niets, Wathelet moet zijn 20 miljoen wel elders recupereren, de luchtvaartmaatschappijen zien hun kosten significant dalen. De maatregel kwam er op vraag van Brussels Airlines dat gelijke concurrentievoorwaarden wou met de klanten van Charleroi, vooral Ryanair. Die betalen al jaren geen veiligheids- en bewakingskosten aan de Waalse luchthavens.

De EU-commissie vroeg twee maanden geleden meer uitleg, maar start nu een onderzoek. Overigens ligt een gelijkaardig dossier voor Charleroi ook al enige tijd op de tafel van de EU-onderzoekers. Intussen is Ryanair ook actief op Brussels Airport. Als de Ieren hun ambitie waarmaken en dit jaar meer dan 1 miljoen passagiers vervoeren vanop Zaventem, wordt de pot kleiner of moet de overheid haar tussenkomst optrekken.

Overigens hadden de drie Belgische luchtvaartmaatschappijen einde april het beloofde geld nog altijd niet gekregen. De steun zou overigens met terugwerkende kracht betaald worden vanaf 2013. Daarom boekte Brussels Airlines het al in zijn jaarrekening van 2013 die met een verlies van 22 miljoen afsloot. Dat tekort kan dus nog oplopen tot 37 miljoen als het niet is gestort tegen de algemene vergadering 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud