Europese piloten onder vuur

©Photo News

Wat ooit een droomjob was, wordt stilaan een nachtmerrie, zowel voor de piloten als voor hun werkgevers Air France, Lufthansa en Swiss. De impasse dreigt want de mannen en vrouwen aan de stuurknuppel zijn onmisbaar, maar tegelijk veel te duur, zo vindt de directie.

De piloten van Air France gingen donderdag op hun élan door, meer nog, het aantal stakers liep op tot 62 procent, woensdag bedroeg het nog maar iets meer dan de helft. De directie trok nochtans haar staart in en beloofde dat het lowcostproject met de Nederlandse dochter Transavia definitief van de baan is.

De piloten waren woest over die plannen en vreesden op termijn een 'delokalisatie' van Franse jobs en een verslechtering van de werkomstandigheden. Beide partijen gingen na de middag weer aan tafel zitten om verder te praten over een oplossing, maar tot een werkhervatting heeft dat voorlopig niet geleid.

Het gaat om de langste pilotenstaking ooit bij de Franse luchtvaartgroep en zelfs een vakbondsvrouw vindt het welletjes: 'Twee jaar besparingen op kap van alle werknemers, zijn op tien dagen weggeveegd', aldus Bétrice Lestic van de CFDT. Andere personeelscategorieën vrezen mee het slachtoffer te worden van de harde lijn van de piloten.

Duitsland

Kort daarvoor waren de Lufthansa-directie en de Vereinigung Cockpit, dat de belangen van de piloten verdedigt, opnieuw uit elkaar gegaan zonder dat er een akkoord was bereikt over een nieuwe regeling. Het management wil de leeftijd voor vervroegd pensioen optrekken tot 61, vandaag is dat 55 jaar.

'Vanaf nu zijn stakingen weer mogelijk', aldus Cockpit. De Duitse luchtvaartgroep, in omzet de grootste van Europa, werd al in mei geteisterd door een drie dagen durende pilotenactie. Het was geleden van de Tweede Wereldoorlog dat de operaties van Lufthansa nog zo ernstig werden verstoord.

Bij Swiss, een volle dochter van Lufthansa, is het nog niet zover. Maar omdat de directie er niet in slaagt een nieuwe arbeidsovereenkomst te sluiten met de grootste pilotenorganisatie Aeropers, zegde ze eenzijdig de CAO op. Waarop Aeropers prompt het bedrijf dagvaardde. Swiss heeft al wel een akkoord met de kleinere organisatie IPG.

Lasten

De motivatie om actie te voeren is niet overal helemaal dezelfde maar in de drie gevallen wil de directie sleutelen aan de loonkosten. Een Europese piloot in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland kost te veel. Niet alleen door de meer dan behoorlijke verloning, maar ook en vooral door de hoge fiscale en sociale lasten.

Het feit dat bijvoorbeeld de piloten van Ryanair en easyJet zich niet roeren, is veelzeggend. Maar maatschappijen met een zetel in het VK of Ierland kunnen hun vliegend meesterpersoneel gemiddeld meer nettoloon bieden, terwijl de globale loonlasten een stuk lager liggen dan in België of de drie genoemde landen.

De directies proberen dat op te lossen door een deel van hun binnenlandse en/of Europese vluchten onder te brengen bij lowcostdochters met een goedkopere CAO (Germanwings bij Lufthansa, HOP en Transavia bij Air France). Of door nieuwe afspraken te maken bij de introductie van nieuwe vliegtuigtypes zoals de B777 bij Swiss.

Onmisbaar

Op die manier dreigt een categorie van zogenaamde tweederangspiloten tot stand te komen, vrezen de gevestigde pilotenorganisaties. Die corporatistische verenigingen proberen natuurlijk ook hun 'statuut' maximaal te beschermen en ze hebben daarbij een machtig wapen in handen: hun onmisbaarheid.

Vandaag is er (nog) geen overschot aan piloten. Chinese en vooral Arabische carriers slorpen heel wat vliegers op door hun forse expansie en bovendien bieden ze een aantrekkelijk loon. Overigens bestaat er, zeker bij Swiss, Air France en Lufthansa nog wat marge om de lonen te verlagen.

Een Air France-piloot verdient volgens de site 'Salary Comparison' gemiddeld 80.000 euro per jaar, zowat een kwart meer dan het marktgemiddelde. Een fin-de-carrière kapitein neemt er moeiteloos 240.000 euro (bruto) mee naar huis, voor zijn collega bij Lufthansa is dat niet anders. Een Airbus-piloot bij Swiss zou circa 18.000 Zwitserse frank (14.900 euro) per maand verdienen.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud