Familie Saverys verkoopt luchtvaartmaatschappij

De scheepvaartgroep CMB was ook actief in het vervoer van goederen en passagiers via ASL Aviation. ©asl aviation

Het investeringsfonds Star Capital koopt de Belgische redersfamilie en een fonds van Degroof Petercam uit.

ASL Aviation is geen klassieke luchtvaartmaatschappij, maar doet aan 'contract flying'. Het bedrijf least zijn vliegtuigen aan andere luchtvaartmaatschappijen en vliegt ook voor derden, waaronder FedEx, DHL, UPS, Royal Mail en de VN. Die groepen huren de vliegtuigen en de bemanning van ASL voor vaste bedragen. Het verzorgt ook passagiersvluchten - in eigen naam en voor derden, zoals voor het Ierse Aer Lingus.

Het luchtvaartbedrijf was voor 51 procent eigendom van de scheepvaartgroep CMB (Compagnie Maritime Belge) van de familie Saverys en voor 49 procent van 3P Air Freighters, een investeringsvehikel van het beurshuis Petercam (nu Degroof Petercam).

Dat het bedrijf te koop was, was niet bekend. Een officiële overnameprijs is er niet, maar Ierse media gaan uit van een prijskaartje van meer dan 200 miljoen euro.

TNT

ASL Aviation is geen klein bedrijf. Het boekte in 2017 een omzet van 958 miljoen euro (+30%) en een bedrijfswinst van 24,2 miljoen euro (+55%). De winst voor belastingen bedroeg 21,3 miljoen euro. De luchtvaartgroep vervoerde vorig jaar 564.222 ton goederen en 3,3 miljoen passagiers.

958 miljoen
Omzet
ASL Aviation boekte in 2017 een omzet van bijna 958 miljoen euro.

De luchtvaartdochter van CMB maakte enkele jaren geleden een kwantumsprong met de overname van TNT Airways, de luchtvaartdivisie van de Nederlandse pakjesgroep TNT Express. Door die overname werd ASL een conglomeraat van negen kleine luchtvaartmaatschappijen met in totaal 130 vliegtuigen (35 extra van TNT) en 2.500 werknemers (580 van TNT).

Vreemde eend

CMB en Petercam namen ASL over in 2007. ASL Aviation had als luchtvaartdochter van een scheepvaartgroep altijd al een bijzondere positie in het Saverys-imperium. Het was hinken op twee gedachten. Aan de ene kant was ASL een stabiele bron van inkomsten en een interessante vorm van diversificatie, maar aan de andere kant was het geen kernactiviteit.

Begin 2012 bevestigde CMB dat het 'alle opties, waaronder een verkoop, fusie of beursgang' overwoog voor ASL Aviation. Dat werd door velen geïnterpreteerd als een signaal dat de familie-Saverys van zijn luchtvaartactiviteiten af wou. Maar in de loop van dat jaar ging het de andere kant op. De luchtactiviteiten werden niet afgestoten, maar versterkt. ASL Aviation sloot een principeakkoord om TNT Airways over te nemen.

De aankoop van TNT Airways ging in eerste instantie niet door, omdat het Europa de deal nietig verklaarde. Het was wachten tot een nieuwe poging in 2016 vooraleer ASL Aviation uiteindelijk toch het luchtvaartbedrijf van TNT Express kon inlijven. Dat was meteen de eerste grote overname van Alexander Saverys, zoon van Marc, als CMB-topman.

Winstmachine

ASL was in 2017 de enige divisie van CMB die winst genereerde. De scheepvaartgroep kende toen een erbarmelijk jaar: de omzet daalde en het verlies verdubbelde. De familie Saverys haalde de scheepvaartgroep eind 2015 van de beurs voor bijna 300 miljoen euro.

Met de Compagnie Maritime Belge verdween een eeuweling van de beurs. De rederij trok op 2 november 1911 naar de Brusselse beurs.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud