Grote interesse vertraagt vereffening VLM Antwerpen

©vlm

Door de grote interesse duurt de vereffening van VLM in Antwerpen langer dan voorzien.

Eind augustus ging VLM (officieel SHS Antwerp Aviation) in vereffening. De Chinese eigenaars waren niet bereid meer geld in de Antwerpse luchtvaartmaatschappij te pompen. De 85 werknemers van het bedrijf kregen vorige week hun ontslag.

Vereffenaar Youri Steverlynck wilde deze week een beslissing nemen over de verkoop van de meest gegeerde onderdelen van VLM. Het gaat om de Belgische vlieglicentie, de rendabele routes naar Londen City en Zürich en de drie resterende Fokker 50's.

De interesse in de resten van VLM blijkt groot. Zo azen verschillende Britse bedrijven wegens de dreigende brexit op de vlieglicentie van VLM. 

'We hadden 15 partijen op de radar, waarvan er nog een tiental kandidaten overschieten', zegt Steverlynck aan De Tijd. 'We kijken hoe we een beperkte doorstart van de activiteiten in Antwerpen een duw in de rug kunnen geven.'

Door de grote interesse heeft de vereffenaar beslist een biedingsronde op poten te zetten. Kandidaten moeten hun voorstellen de eerste of tweede week van oktober indienen. Een dataroom is geopend. 

Prins

Onder de kandidaten bevinden zich ook Belgische partijen. Volgens de vereffenaar gaat het om bedrijven die nu al op de luchthaven van Deurne actief zijn.

De groep rond voormalig CEO Harm Prins, die nu de vroegere activiteiten van VLM in Zaventem leidt, doet (voorlopig) niet mee aan het biedproces.

Prins claimt meer dan 1,5 miljoen euro van SHS omwille van een deal van februari, waarin hij de vennootschap VLM Airlines overnam in naam van de Nederlandse Soft Flight Holding. Prins liet daarom beslag leggen op de aandelen van SHS Antwerp Aviation en de drie Fokkers. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content