Hemel weer fel rood voor Brussels Airlines

Bernard Gustin bij de voorstelling van de nieuwe business seats en uniformen voor het cabinepersoneel in mei van dit jaar - foto Didier Lebrun

Brussels Airlines, de grootste luchtvaartmaatschappij van het land, stevent opnieuw af op een zwaar verlies. Hoge investeringen, het onrendabele Europese netwerk en de dure brandstof zijn de hoofdschuldigen.

'We zetten onze herstructureringen voort, maar we investeren ook. De brandstofkosten blijven intussen hoog, ongeveer 30 procent van de bedrijfsuitgaven. Het resultaat van 2012 kan dus even slecht zijn als in 2011', zo citeert het weekblad Trends CEO Bernard Gustin van Brussels Airlines.

In 2011 sloot de luchtvaartmaatschappij af met een bedrijfsverlies van 86 miljoen en een nettotekort van bijna 80 miljoen euro. Dit keer zou het bedrijfsverlies opnieuw rond 80 miljoen euro schommelen, schrijft Trends. De woordvoerder zegt echter dat het tekort 'lager zal zijn, maar nog steeds substantieel'.

In het voorjaar ging het management nog uit van een tekort van 20 à 25 miljoen. De oorzaken voor de verslechtering van de toestand zijn de dure olie, maar ook investeringen als de omscholing van piloten van Boeing naar Airbus (15 miljoen), de vernieuwing van het interieur en de start van Brussel-New York (30 miljoen).

Balans

'We proberen ook een betere balans te brengen tussen onze lange- en korteafstandsvloot', zegt de woordvoerder, wat wil zeggen dat de Europese vloot deze winter opnieuw kleiner zal zijn dan een jaar geleden. Zo verdwijnt de B737 in oktober definitief. Op verre bestemmingen kwamen er daarentegen twee A330's bij.

Besparingen, vooral in administratieve functies, zouden al 15 miljoen euro opgeleverd hebben. Maar die wegen dus niet op tegen de duurdere kerosine en de extra investeringen. De ambitie is nog steeds om vanaf 2014 weer winst te boeken. Ook 2013 zal nog verlieslatend zijn, maar dat voorspelde het bedrijf al einde 2011.

Net als vele andere netwerkmaatschappijen verliest Brussels Airlines veel geld met zijn Europese vluchten onder meer door de felle concurrentie van budgetvliegers als Ryanair, dat ook profiteert van lage fiscale en sociale lasten in Ierland.  

Vliegend personeel

Over het verminderen van de hoge loonkosten voor vliegend personeel waarvoor voorzitter Etienne Davignon eerder ging aankloppen bij de regering, spreekt Gustin niet in Trends. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet werkt aan een reddingsplan voor de hele Belgische luchtvaart.

Dat ligt momenteel bij de Europese Commissie, zegt de woordvoerster van de staatssecretaris, 'en die heeft aanvaard dat er een probleem is (met de loonkosten voor vliegend personeel in België, nvdr) maar analiseert nu ons voorstel'

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud