Advertentie

Het mag weer wat kosten bij Lufthansa

©BELGAIMAGE

De Duitse luchtvaartgroep die eerder dit jaar haar verwachtingen temperde, mikt nu toch op een stabilisering van haar winst. Het aandeel gaat door het dak.

Lufthansa ging begin 2016 nog uit van een winst die minstens even hoog zou zijn als die van 2015, verlaagde dan die verwachting in de loop van het jaar naar 'minder dan vorig jaar', maar komt daar grotendeels op terug. De Duitsers rekenen nu op een operationele winst zonder uitzonderlijke elementen (adjusted ebit) die 'ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar' zal liggen.

De vakbond van het vliegend personeel van Eurowings dreigt met stakingen. Vandaag donderdag zou Ufo een concrete oproep tot werkonderbrekingen lanceren omdat het 'management niet wil weten van een onderhandelde oplossing'. De lagekostengroep van Lufthansa telt zo'n 2.500 hostessen en stewards, de vloot bestaat uit 90 vliegtuigen die weliswaar niet allemaal onder hetzelfde merk en onder dezelfde licentie vliegen. Lufthansa wil Brussels Airlines, dat het weldra helemaal zal overnemen, minstens deels integreren in Eurowings om zo beter Ryanair & co te beconcurreren.

'De boekingen op korte termijn in businessclass liepen in september beter dan verwacht, maar voorspellingen doen voor de korte termijn blijft moeilijk', aldus Lufthansa in een persbericht. Maar dat het zakensegment aan de beterhand is, blijkt ook uit de resultaten over de eerste negen maanden. Die winst van de groep daalde van 1,69 miljard naar 1,68 miljard euro, maar de winst van het businesssegment daarbinnen steeg.

Voor het vierde kwartaal rekent Lufthansa dat de inkomsten bij constante wisselkoersen weer met 7 à 8 procent zullen dalen als gevolg van de prijzendruk, maar dat is minder erg dan in de zomer nog werd gevreesd (8 à 9 procent). Een daling van de brandstofkosten met 140 miljoen euro moet mee zorgen voor een globaal winstcijfer dat dat van 2015 benadert.

De volledige resultaten over het derde kwartaal en over de eerste negen maanden worden pas op 2 november gepubliceerd. De schuldenlast daalde over negen maanden van 3,3 naar 2,2 miljard euro. Het aandeel ging even 9 procent hoger. Dat is de meest uitgesproken stijging in één dag in acht jaar. Ook rivaal Air France-KLM profiteerde van het goede nieuws en ging even 4 procent hoger.

Maar de meeste analisten blijven voorzichtig. 'Het nieuws vandaag is duidelijk positief voor het aandeel, maar we zijn niet echt overtuigd dat er structureel iets is veranderd', stelden de analisten van Deutsche Bank. Lufthansa blijft immers last hebben van de concurrentie van budgetvliegers, overcapaciteit op alle markten en hoge kosten voor zijn Lufthansa-merk'. De meeste analisten hanteren een 'verkoop'-advies.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud