Intro Aviation: 'Geen exitstrategie voor VLM'

Het Duitse familiebedrijf Intro Aviation heeft een decennialange traditie in het opkopen, rendabel maken en dan weer verkopen van kwakkelende luchtvaartbedrijven. 'Maar voor VLM hebben we geen exitstrategie', aldus Hans Rudolf Wöhrl, voorzitter van Intro Group, de holding boven Intro Aviation.

'Het is altijd fijn een nieuwe luchthaven te ontdekken en er dan ook nog vriendelijk te worden verwelkomd', klonk de 'ad captandam benevolentiam' van Wöhrl tijdens de persconferentie op de luchthaven van Antwerpen-Deurne. En hij schetste meteen de track record van zijn onderneming de voorbije 20 jaar.

'Van de 11 luchtvaartmaatschappijen die we hebben opgestart of overgenomen, hebben we er nog steeds 3 in portefeuille, van de acht andere ging er één failliet omdat ze gelinkt was aan een touroperator in moeilijkheden (Air Europe, nvdr), de 7 andere maakten we weer winstgevend en hebben we opnieuw verkocht.

Is dat ook het lot dat VLM te wachten staat, krijgt de Antwerpse luchtvaartmaatschappij binnen enkele jaren weer een nieuwe eigenaar? 'We hebben geen exit-strategie voor VLM', verzekert Wöhrl, 'we beschouwen het nu als een lid van de familie, maar als er ooit een bod komt dat we niet kunnen weigeren, sluit ik natuurlijk niets uit'.

De platte structuur van Intro Aviation maakt de beslissingslijnen heel kort, zoals dat vroeger ook het geval was bij VLM met voorzitter Jaap Rosen Jacobsen en CEO Christian Heinzman en later Johan Vanneste (1996-2008). Geen onderdeel meer dus van een ingewikkeld radarwerk met allerlei managementniveaus als dat van Air France-KLM (2008-2014).

'In 2003 kochten we Deutsche BA dat British Airways kwijt wou. Binnen de 9 maanden was de turnaround klaar, drie jaar later verkochten we het aan Air Berlin. Toen we LTU overnamen zat het met een structureel verlies van 100 miljoen, ook dat maakten we rendabel en lieten we over aan Air Berlin'. Dat Air Berlin vandaag in slechte papieren zit heeft heel andere redenen, aldus Wöhrl.

Wöhrl haalde 45 jaar geleden zijn licentie als piloot. 'Ik was toen 21 jaar, maar snel had ik door dat het een dure hobby was. Ofwel moest ik ermee stoppen ofwel zelf een commerciële activiteit ontwikkelen, het werd dat tweede. Zijn eerste wapenfeit was de oprichting van NFD (1975) of Nürnberger FLug Dienst, dat in 1993 met RFD versmolt tot Eurowings, sinds 2011 een volle dochter van Lufthansa.

Voortaan is hij ook één van de vier leden van de nieuwe raad van bestuur van VLM Airlines, naast CEO Arthur White, huiszakenbankier Eric Kohn van Barons Financial Services  en Peter Oncken, CEO van Intro Aviation

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud