Japan breekt door in markt regionale jets

Een mock-up van het interieur van de MRJ wordt deze week tentoongesteld in Farnborough - foto Matthew Lloyd

Bombardier en Embraer, die lang de koek verdeelden in de markt van regionale jets, mogen zich stilaan ongerust beginnen maken. Mitsubishi sloot zopas een principeakkoord met ’s werelds grootste regionale luchtvaartgroep voor de verkoop van 100 MRJ’s.

Pas vier jaar geleden werd Mitsubishi Aircraft Corporation opgericht, maar als het voorlopig akkoord met Sky West omgezet wordt in een definitieve bestelling, heeft de Japanse constructeur al een orderboek uitgebouwd van 230 toestellen, waarvan 60 opties. De deal tussen Mitsubishi en Sky West werd donderdag bekendgemaakt op het luchtvaartsalon in Farnborough.

Tot nog toe domineerden het Canadese Bombardier met zijn CRJ’s (50 tot 100 stoelen) en zijn nieuwe C-Series (110 tot 130 stoelen) samen met het Braziliaanse Embraer met zijn ERJ (35-50 stoelen) en zijn E-Jet (70 tot 108 stoelen) de markt van de regionale vliegtuigen met straalmotoren. De dreiging uit China (ARJ21) en Rusland (Superjet) werd tot nog toe niet echt geconcretiseerd.

Het programma van de Chinese ARJ21 werd gelanceerd in 2002 maar liep intussen meer dan 5 jaar vertraging op en constructeur COMAC verklaarde dat het toestel ten vroegste in 2014 gecertifieerd wordt. De Superjet van Sukhoi stortte onlangs bij een demonstratievlucht neer in Indonesië; gemiddeld de helft van de Superjet-vloot van Aeroflot staat aan de grond wegens technische problemen.

Maar de Japanners zitten beter op schema. De assemblage van het eerste toestel is aan de gang, de eerste vlucht staat gepland voor volgend jaar. De eerste levering is voor 2015, een jaar later dan aanvankelijk geprogrammeerd. Aandeelhouders van Mitsubishi Aircraft zijn onder meer Toyota Motor, Mitsui en natuurlijk Mitsubishi Heavy Industries, dat al lang een partner is van Boeing.

De MRJ wordt uitgerust met nieuwe motoren van het Amerikaanse Pratt & Whitney, een onderdeel van het conglommeraat United Technologies. De jet zal 70 tot 90 passagiers kunnen vervoeren al naargelang van het type.

Asco

De MRJ is één van de weinige programma's waarin Asco Industries uit Zaventem niet aanwezig is, aldus de woordvoerster. Asco kondigde deze week nieuwe contracten aan voor de bouw van onderdelen voor het landingsgestel van de Airbus A350 en ribben voor de vleugels van het nieuwe militaire transportvliegtuig van Embraer. Asco gaat ook een fabiek bouwen in Stillwater, Oklahoma voor de assemblage van onderdelen voor onder meer Boeing.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud