Kink in de kabel voor redding Lufthansa

De raad van bestuur van Lufthansa wil de zaak onderzoeken voor ze de staatssteun goedkeurt. ©Photo News

De raad van bestuur van Lufthansa weigert het Duitse reddingspakket van 9 miljard euro goed te keuren. Dat dreigt een oplossing voor Brussels Airlines verder te bemoeilijken.

De raad van bestuur van Lufthansa keurt het reddingspakket dat de luchtvaartreus met de Duitse regering afsloot voorlopig niet goed. Dat meldt het Duitse bedrijf woensdag in een persbericht. 

Lufthansa bereikte maandag een akkoord met de regering-Merkel over een steunpakket van 9 miljard euro. De Duitse staat geeft het moederbedrijf van Brussels Airlines een krediet van 3 miljard euro. Daarnaast neemt Berlijn een stille participatie van 5,7 miljard euro, waaraan geen stemrechten verbonden zijn. Voor 300 miljoen euro krijgt de regering 20 procent van Lufthansa in handen, wat niet volstaat voor een blokkeringsminderheid. 

De voorwaarden van de Europese Commissie zouden leiden tot een verzwakking van de draaischijffunctie op de heimatluchthavens van Lufthansa.
Raad van bestuur Lufthansa

De Europese Commissie, die de overheidssteun moet goedkeuren, eist evenwel dat Lufthansa in ruil voor de redding afstand doet van een aantal start- en landingsrechten ('slots') op de luchthavens van Frankfurt en München. 'Dat zou leiden tot een verzwakking van de draaischijffunctie op de heimatluchthavens van Lufthansa', stelt de raad van bestuur.

De raad wil de economische impact van die maatregel en mogelijke alternatieven eerst grondig onderzoeken. Daarom weigert het orgaan het akkoord met de Duitse regering voorlopig goed te keuren, hoewel de raad dat reddingspakket als 'enig mogelijk alternatief' omschrijft. 

Brussels Airlines

De onderhandelingen met de Europese Commissie kunnen een impact hebben op Brussels Airlines. Het dochterbedrijf van Lufthansa vraagt 390 miljoen euro staatssteun van de federale regering om de coronacrisis te overleven. 

Federaal minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD) eist in ruil zeggenschap in het bedrijf. Om beloftes over de toekomst af te dwingen aast hij op een participatie in Brussels Airlines. Maar het Duitse reddingspakket leidde tot de omgekeerde oplossing: de regering-Merkel geeft geld zonder inspraak. De Belgische wensen stuiten bovendien op Europese weerstand. De Europese Commissie wil dat de overheidsparticipatie tijdelijk is en geen verstorend markteffect heeft.

Een oplossing voor Brussels Airlines is erg dringend. CEO Dieter Vranckx maakte onlangs duidelijk dat het bedrijf eind deze maand zonder geld valt. Al wordt aangenomen dat eigenaar Lufthansa zijn Belgische dochter voorlopig overeind zal houden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud