Advertentie

KLM bespaart 700 miljoen euro

KLM heeft last van luchtvaarders uit de Golfregio en lagekostenmaatschappijen. ©ANP

Het is nog onduidelijk hoeveel banen er sneuvelen bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

KLM gaat de komende vijf jaar 700 miljoen euro of 10 procent bezuinigen. Daar staat een investering van zowat 550 miljoen euro tegenover, zegt topman Pieter Elbers.

Onduidelijk is of de bezuiniging banen gaat kosten. Elbers stelt dat er nog geen banenaantal is. 'Zorgvuldigheid is belangrijker dan snelheid. Als het gaat om banen doen we dat op een zorgvuldige manier.' KLM stopt in ieder geval wel direct met het aannemen van Nederlands cabinepersoneel.

Ook de instroom van Aziatisch cabinepersoneel is onmiddellijk gestopt. Het luchtvaartbedrijf heeft zowel Nederlands als Aziatisch personeel, verenigd in de Asian Cabin Crew, in dienst. Verder gaat onderhoudslocatie Hangar 10 in 2016 dicht, vanwege overcapaciteit. De hangar stelt 150 mensen tewerk. De uitfasering van een aantal vrachttoestellen doet tegen eind volgend jaar 300 jobs sneuvelen.

Vakbonden
De vakbonden reageren zeer verontrust, meldt Het Financieele Dagblad. 'We werden weggezet als onruststokers, toen we aan een scenario van 7.500 verloren banen dachten. Dit lijkt bewaarheid te worden. Volgend jaar tellen we hoeveel jobs sneuvelen', reageert VNC, vakbond van het cabinepersoneel.

Harder werken
De werknemers moeten volgens topman Elbers 'efficiënter' gaan werken om de marges op te krikken. Het bedrijf gaat een 'productiviteitstarget' hanteren van 4 procent. 'We zullen met elkaar 4 procent harder moeten werken', verduidelijkt hij. Hoe deze doelstelling intern vertaald wordt, blijft onduidelijk. 'Dat bespreken we met de bonden', zegt de topman. De cao-onderhandelingen beginnen 17 december. 

KLM heeft last van luchtvaarders uit de Golfregio en lagekostenmaatschappijen. Maar ook traditionele partijen als Lufthansa en British Airways zitten de onderneming dwars. 'Zij hebben enkele jaren geleden een grootschalig verandertraject ingezet waardoor ze nu sneller, beter en goedkoper zijn', zegt Elbers. Niets doen is volgens de topman dan ook geen optie.

Het is onduidelijk welke stappen Air France gaat nemen. De Fransen en Nederlanders fuseerden tien jaar geleden tot Air France-KLM.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud