KLM en CityJet richten Air Antwerp op

De internationale luchthaven van Antwerpen. ©Frank Toussaint

KLM en het Ierse CityJet richten een nieuwe luchtvaartmaatschappij op die vanuit Antwerpen op nichebestemmingen gaat vliegen.

De luchthaven van Deurne krijgt een nieuwe luchtvaartmaatschappij als klant: Air Antwerp. De aandeelhouders zijn KLM en het Ierse CityJet, dat met 75 procent van de aandelen de controle heeft. CityJet doet geen commerciële vluchten, maar verhuurt vliegtuigen met bemanning aan derden. Air Antwerp gaat ook zelf tickets verkopen.

De maatschappij zou in een eerste fase Antwerpen verbinden met een drietal bestemmingen waaronder London City Airport, schrijft Travel Magazine. Een woordvoerder van Air Antwerp wou dat maandag niet bevestigen. 'Over precieze bestemmingen is nog geen duidelijkheid. Er zal gestart worden met één Fokker 50, een toesteltype met 50 plaatsen dat ook door het onlangs in vereffening gegane VLM Airlines in Antwerpen werd gebruikt'.

Nichemarkten

De luchtvaartmaatschappijen KLM en CityJet willen met toestellen van 50 tot 80 zetels vliegen. 'Dat zijn toestellen die de twee maatschappijen niet hebben. Met Air Antwerp willen we nichemarkten bereiken die KLM en CityJet niet zelf kunnen bedienen', zegt de woordvoerder. 'KLM wil met de maatschappij mensen uit het zuiden van Nederland aantrekken dat het nu met zijn grote vliegtuigen niet bereikt.'

Naast de Nederlander Willem Alexander Hondius (KLM) gaat ook Johan Maertens aan de slag als bestuurder en CEO bij Air Antwerp. Maertens stond aan het roer bij VLM toen die maatschappij vorige zomer in vereffening ging. Bij Air Antwerp zijn nog enkele andere ex-werknemers van VLM aan de slag om te helpen bij de voorbereidende werken. KLM en CityJet brachten een startkapitaal van 61.500 euro samen.

Air Antwerp heeft een aanvraag voor een vliegvergunning (AOC) lopen bij de federale overheidsdienst Mobiliteit. Wanneer daarover een beslissing wordt genomen, is onduidelijk. De nieuwe maatschappij weet dus ook niet wanneer ze begint te vliegen. Bij VLM en Air Belgium duurde het langer dan gepland om een AOC te krijgen.

Luchthaven Deurne

'Er is inderdaad nog wat werk aan de winkel', erkent Marcel Buelens, de topman van de luchthaven van Antwerpen, die het businessplan kon inkijken. 'De vergunning is er nog niet en op korte termijn zal volgens mij ook moeten geïnvesteerd worden in andere vliegtuigen dan de Fokker 50. Ik verwacht niet dat de vluchten van Air Antwerp voor september starten.'

Voor de luchthaven van Deurne is de nieuwe maatschappij een opsteker na het faillissement van VLM vorig jaar. Buelens: 'Dankzij Air Antwerp komen we in het internationale netwerk van KLM terecht en dat is nog altijd een ronkende naam in de sector van zakenvluchten, een niche waar wij vooral op mikken.'

Ik verwacht niet dat voor september vluchten van Air Antwerpen zullen starten.
Marcel Buelens
CEO van luchthavens Deurne en Oostende

London City Airport - als het die bestemming wordt - is altijd een belangrijke bestemming voor Antwerpen geweest, maar was na de vereffening van VLM vorig jaar weggevallen. Buelens sluit niet uit dat Air Antwerp in de toekomst steden als Hamburg, München of Zürich aanvliegt. 

300.000 passagiers

De luchthaven van Deurne verloor vorig jaar door de vereffening van VLM Airlines 40 procent van zijn passagierscapaciteit. 'Die zijn we nu aan het terugwinnen', zegt Buelens. 'Onder meer dankzij TUI  - de enige klant met wat omvang - dat zijn capaciteit op de luchthaven sinds vorige maand met 30 procent opvoerde'.

Vorig jaar haalde de luchthaven net geen 300.000 passagiers. Dat is drie keer meer dan in 2014 toen de Franse maatschappij Egis de uitbating van de luchthaven overnam. Buelens: 'Dit jaar hopen we op hetzelfde niveau te landen.' Nu zitten we nog 10 tot 15 procent onder de cijfers van vorig jaar.

Egis krijgt van de Vlaamse overheid jaarlijks circa 3 miljoen euro voor de uitbating van de luchthaven (veiligheid en handbagagecheck) en boekte vorig jaar ongeveer evenveel commerciële inkomsten. 'Er werd afgesloten met circa 100.000 euro winst', zegt Buelens. 'Dit jaar hopen we hetzelfde te halen.'

Onder vuur

De luchthaven lag begin deze maand zwaar onder vuur van de Bond Beter Leefmilieu en twee burgerplatformen die het Brusselse parket vragen om de financiële constructies rond de luchthavens van Deurne (en Oostende) te onderzoeken en meer bepaald hun afspraken met de Vlaamse overheid.

Ze vinden onder meer dat Egis - dat ook de luchthaven van Oostende uitbaat - de Vlaamse overheid te weinig betaalt voor de commerciële uitbating. Ze vragen ook dat de toekomstige Vlaamse regering de subsidieovereenkomsten niet vernieuwt, dat ze voor de luchthaven van Deurne een uitdoofscenario uitwerkt en dat ze de subsidiëring van de luchthavens gebruikt voor de verbetering van het klimaat.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect