Kwaad opzet piloot niet meer uitgesloten

©AFP

Eén van de piloten van het neergestorte Germanwings-vliegtuig zou volgens een onderzoeker 'zijn buitengesloten uit de cockpit'. De onthulling roept verschillende nieuwe vragen op. Kwaad opzet wordt niet langer uitgesloten.

Dinsdag crashte een Germanwings-vliegtuig onderweg van Barcelona naar Düsseldorf tegen een bergflank in de Franse Alpen. 150 mensen lieten het leven. Waarom vlucht 4U9525 bij helder weer op tien minuten tijd fors hoogte verloor en bij helder weer neerstortte, is nog lang niet duidelijk. Voorlopig weten onderzoekers vooral wat niét de oorzaak is

Een iets is zeker: op het einde van de vlucht is één piloot helemaal alleen en opent hij de deur niet

Maar het Amerikaanse dagblad New York Times en persagentschap AFP zeggen nu over meer informatie die erop wijst dat er bij het moment van de crash maar één piloot in de cockpit was. De informatie, die aan het licht werd gebracht door een hooggeplaatste militaire bron die betrokken is bij het onderzoek, werd intussen officieel bevestigd. . Die info lijkt het mysterie alleen nog te vergroten.

De bron zegt dat op de geluidsopname aanvankelijk een vlot gesprek te horen is tussen de twee piloten. Vervolgens is te horen dat één piloot de cockpit verlaat en niet meer terug binnen kan. 'De man buiten klopt lichtjes op de deur maar krijgt geen antwoord', zei de onderzoeker. 'Daarna klopt hij luider maar hij krijgt nog steeds geen antwoord. Er komt nooit antwoord. Je kan horen dat hij de deur probeert in te beuken.' Het is niet duidelijk waarom een van de mannen naar buiten ging. Maar volgens die bron staat vast dat op het einde van de vlucht slechts één piloot in de cockpit zat die de deur niet opende. Of hij dat bewust deed of niet meer in staat was de deur te openen, blijft een open vraag.

Bestaat er geen systeem voor de tweede piloot om in een noodgeval weer de cockpit binnen te raken?

De deur van de cockpit kan in principe enkel van binnenuit worden geopend. Daarom spreken piloten en stewards voor vertrek een wachtwoord af, dat ze meedelen wanneer ze de cockpit willen binnenkomen. Voor het geval dat de piloot in de cockpit niet zou reageren, is er een cijferslot waarmee de andere bemanningsleden alsnog de bestuurscabine binnen kunnen. Dat systeem bestaat sinds de aanslagen van 11 september 2001. Maar ook die noodopening kan de piloot in de cockpit actief blokkeren. Als hij dat doet, duurt het vijf minuten vooraleer de deur toch open gaat. De tijdspanne tussen het moment dat het toestel van Germanwings begon te dalen, en de crash, bedroeg maandag negen minuten.

Waarom communiceerde de piloot al die tijd niet met de luchtverkeersleiding?

De piste dat de piloot of piloten bewusteloos raakten, behoort nog steeds tot de mogelijkheden. Door een (traag) verlies van druk, bijvoorbeeld, kan de piloot in de cockpit het bewustzijn hebben verloren. Daardoor was die dan niet meer in staat de deur te openen of te communiceren met de luchtverkeersleiding. Nadat eerst nog even op de deur van de cockpit werd geklopt, raakte vervolgens dan ook de rest van de bemanning en passagiers in de cabine mogelijk buiten bewustzijn.

Bij een crash van een Cypriotisch passagiersvliegtuig in 2005 gebeurde het op die manier. Door een traag verlies van druk raakte iedereen in het toestel bewusteloos. Het toestel vloog nog drie kwartier verder, voor het met een lege brandstoftank in de bossen nabij Athene neerstortte. Wat die theorie in het geval de Germanwings-crash minder waarschijnlijk maakt, is dat het drukverlies niet overal tegelijkertijd zou hebben plaatsgevonden. En dat is uitzonderlijk.

Kans bestaat dat er sprake is van kwaad opzet?

Luchtvaartexperts lijken een bewuste actie of zelfmoordactie van de piloot niet langer uit te sluiten. De radiostilte en het blokkeren van de deur zouden dan met opzet zijn gebeurd. Verschillende Franse experts zoeken naar een verklaring in die richting. Het feit dat niet de automatische piloot de plotse daling zou hebben ingezet, sterkt de theorie, menen ze. Een piloot moet de daling dus actief in gang hebben gezet. Langs de andere kant zijn er ook kenners die het scenario in twijfel trekken. John Cox, een Amerikaanse expert, zegt dat de lange, langzame, daling erg atypisch is bij een zelfmoordscenario. Bij de erg weinig gevallen die bekend zijn, werd het vliegtuig vanop kruishoogte pijlsnel en erg steil naar beneden gestuurd. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud