Lancering Air Belgium uitgesteld

Niky Terzakis hoopt met Air Belgium een nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij op te starten. ©BELGA_INTERNAL

De nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij Air Belgium wil pas vanaf het winterseizoen naar Hongkong vliegen.

Dat schrijft l'Echo. Air Belgium hoopte aanvankelijk in juni van start te gaan. CEO Niky Terzakis wijt het uitstel aan de vertraging van de AOC-vlieglicentie. 'We hebben wat vertraging opgelopen omdat de procedure om de AOC-licentie te krijgen wat meer tijd in beslag nam, en omdat de ombouw van de cockpits niet op tijd klaar was', zegt Terzakis, een Grieks-Belgische zakenman die lang topman van TNT Airways in België was.

Air Belgium had de vergunning in december aangevraagd. Normaal duurt de procedure zes maanden. Maar na het verkrijgen van de licentie heeft een luchtvaartmaatschappij nog drie à vier maanden tijd nodig om slots te kopen op de luchthavens en vliegrechten te krijgen in alle landen waar de vliegtuigen overvliegen. 

'Het doel is vandaag om de vluchten te lanceren voor het winterseizoen', stelt Terzakis. De eerste vluchten zouden volgens l'Echo in oktober of november van start gaan. 

Hongkong

Air Belgium, met hoofdzetel in Louvain-la-Neuve, wil zakenlui en toeristen lokken met non-stopvluchten van België naar verschillende Chinese steden, wat nu enkel de Chinese luchtvaartmaatschappij Hainan aanbiedt tussen Brussel en Peking. Daardoor vertrekken veel Belgen vanuit de buurlanden naar China. Hainan heeft plannen om vanaf oktober ook vluchten van en naar Sjanghai aan te bieden, meldde minister van Economie Kris Peeters vorige week:

Volgens L'Echo wordt Hongkong de eerste bestemming. Air Belgium zou in eerste instantie vier keer per week naar Hongkong vliegen. Vanaf 2018 zou Air Belgium de frequentie op Hongkong opdrijven naar zes keer per week. Later wil het ook andere bestemmingen in China aanvliegen. 

Onduidelijk blijft vanuit welke Belgische luchthaven Air Belgium zal opereren. De strijd gaat tussen Brussels Airport en de luchthaven van Charleroi. Die laatste heeft als voordeel dat de luchthaventaks veel lager is, maar de nationale luchthaven in Zaventem is beter gelegen om zakenlui uit de regio Brussel-Antwerpen-Gent aan te trekken.

Air Belgium is voor een kleine helft in handen van Chinese investeerders. Volgens de Europese regels moeten Europese spelers de meerderheid van de aandelen van een Europese luchtvaartmaatschappij hebben. Air Belgium zou ook Belgische aandeelhouders hebben, maar het is niet duidelijk wie. 

VLM

Air Belgium is niet de enige Belgische luchtvaartmaatschappij die zit te wachten op een AOC-licentie om van start te gaan. Ook de luchtvaartmaatschappij VLM Airlines, die na het faillissement werd overgenomen door de Nederlands-Canadese speler SHS Aviation, vroeg eind vorig jaar zo'n licentie aan. 

Maar het licentiedossier van VLM zou moeilijker liggen dan dat van Air Belgium, onder meer door de schimmige situatie van de nieuwe eigenaars van VLM. SHS kreeg onlangs wel een vlieglicentie in Slovenië, waar het de meeste activiteiten wil uitbouwen. 

VLM wil vanuit Antwerpen negen verbindingen naar Europese bestemmingen zoals Manchester en Rotterdam aanbieden. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud