Laudamotion in handen van Ryanair

Niki Lauda, de oprichter van Laudamotion. ©REUTERS

De Ierse lagekostenmaatschappij voert zijn belang in het bedrijf van de voormalige F1-kampioen Niki Lauda op van 25 tot 75 procent.

De resterende 25 procent van de luchtvaartmaatschappij Laudamotion blijft in handen van Niki Lauda. Laudamotion blijft als zelfstandig Oostenrijks luchthavenmerk opereren. 'Er is geen druk om alles zoals Ryanair  te doen', zegt Michael O'Leary, de topman van de Ierse lagekostenmaatschappij.

Eerder dit jaar nam Ryanair al een belang van 25 procent in Laudamotion. O'Leary stak toen niet onder stoelen of banken dat hij dat aandeel wou opdrijven tot 75 procent als de Europese concurrentiewaakhond daar groen licht voor gaf.

Tegen 2020 winst

Eerder werd duidelijk dat Ryanair minder dan 50 miljoen euro betaalt om driekwart van Laudamotion in handen te krijgen. Het Ierse bedrijf zei toen ook 50 miljoen euro te investeren om de opstart van Laudamotion te ondersteunen. Het bedrijf van een van de rijkste Oostenrijkers, Niki Lauda, moet dit jaar nog een zwaar verlies slikken, maar zou vanaf 2019 uit de rode cijfers zijn. Nog een jaar later mikt het op winst.

Grotere vloot 

De Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij heeft grootse groeiplannen. Dankzij de financiële kracht van de nieuwe aandeelhouder verdubbelt de vloot volgend jaar van 9 tot 18 toestellen. Tegen 2020 moeten dat er 30 zijn. Laudamotion mikt op een verdubbeling van het aantal passagiers tegen 2020, tot 6,2 miljoen. 

Bovendien gaat het op zoek naar 100 extra piloten en 200 cabinepersoneelsleden. Het nieuwe personeel zal waarschijnlijk beter af zijn dan bij Ryanair. Dat ligt op dit moment in de clinch met zijn personeel over de arbeidsvoorwaarden. De piloten van Laudamotion zullen beter betaald worden dan bij concurrenten als Wizz Air en Eurowings. Ryanair belooft gunstige werkschema's en een hoger basissalaris.

Wereldkampioen formule 1

Niki Lauda, die in de jaren 70 en 80 drie keer wereldkampioen Formule 1 werd, is al sinds 1979 actief in de luchtvaart. Zijn eerste luchtvaartmaatschappij Lauda Air is nu onderdeel van Austrian Airlines. In 2003 richtte hij zijn tweede luchtvaartbedrijf Niki op. Dat kwam in handen van de budgetmaatschappij Air Berlin, die vorig jaar in de problemen kwam.

Lauda kocht de restanten van Niki onlangs terug om de vluchten te hervatten, onder de naam Laudamotion. Dat vliegt vooral op zonbestemmingen rond de Middellandse Zee. 

Nürnburgring 

Met de gezondheid van de 69-jarige autolegende gaat het overigens niet goed. Deze zomer werd Lauda opgenomen in het ziekenhuis met ernstige longklachten. De longen en nieren van de Oostenrijker raakten zwaar beschadigd bij een zware crash op de Nürnburgring in 1976. Hij liep brandwonden op en ademde giftige dampen in. Hij moest sindsdien al twee keer een niertransplantatie ondergaan. 



Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content