Luchtvaart nog steeds zwaar verstoord

Reizigers kunnen zich best informeren voor ze naar de luchthaven vertrekken ©Photo News

Tientallen vluchten van en naar Belgische luchthavens ondervinden nog steeds hinder van de problemen bij de luchtverkeersleiding (ATC). Duizenden passagiers kunnen daardoor niet vertrekken of moeten lang wachten.

De situatie verschilt van luchthaven tot luchthaven en van uur tot uur. Belgocontrol, dat instaat voor de luchtverkeersveiligheid, is er nog niet in geslaagd de schade die woensdag door een stroompanne ontstond, volledig te herstellen. Daardoor draait de luchtverkeersleiding maar op driekwart van haar normale capaciteit, zo zei de woordvoerder van het overheidsbedrijf donderdagochtend.

Dat wil zeggen dat in de daluren in principe alle vluchten verwerkt kunnen worden, maar in de piekuren niet. Dat leidt uiteraard tot vertragingen. De luchtvaartmaatschappijen hebben bovendien vluchten geschrapt om hun operaties weer te stroomlijnen en de vertragingen niet verder te laten oplopen. Het is niet duidelijk wanneer hun verkeer opnieuw helemaal normaal kan verlopen. Brussels Airport denkt dat dat pas in de loop van het weekend het geval zal zijn.

Belgocontrol kan of wil geen precieze datum, laat staan tijdstip naar voor schuiven waarop de computersystemen weer optimaal functioneren. Veel apparatuur werd beschadigd tijdens de maandelijkse controle van de noodgeneratoren. Om een nog onduidelijke reden werd het interne stroomnetwerk zwaar overbelast, waardoor zekeringen sprongen en systemen beschadigd raakten.

Ongeloof

Zowel bij de luchthavens als bij de luchtvaartmaatschappijen heerst nog steeds ongeloof over wat er in het CANAC-centrum in Steenokkerzeel is misgelopen en over het feit dat het Belgisch luchtruim ruim vier uur dicht was. CANAC 2 werd pas eind 2009 in dienst genomen. Dit centrum beheert het luchtverkeer van en naar Brussels Airport en dat van de vier andere Belgische openbare luchthavens, Antwerpen, Oostende, Luik en Charleroi.

Brussels Airlines

-Bij Brussels Airlinies, goed voor ruim een derde van de trafiek op Zaventem, verlopen de operaties min of meer normaal, enkel bij de aankomende vluchten kunnen nog vertragingen optreden van een half uur tot 40 minuten, aldus woordvoerster Kim Daenen. Slechts twee vluchten werden geannuleerd. 'Maar de financiële impact is enorm', luidt het. 'Op de luchthaven hebben we gisteren 70 extra mensen moeten inzetten; privé-bussen moesten de passagiers vervoeren; tal van passagies kregen een overnachting; 135 vluchten moesten gistren geschrapt worden; elk minuut vertraging kost ons 70 euro'. Of en hoeveel schadevergoeding Brussels Airlines zal vragen van Belgocontrol is nog niet uitgemaakt.

Jetairlfy

-De tweede luchtvaartmaatschappij van ons land heeft gisteren noch vandaag vluchten moeten schrappen, zegt woordvoerder Hans Van Haelemeesch. 'Maar we hadden wel veel vertraging, ook vandaag (donderdag), zijn enkele vluchten enkele uren te laat vertrokken. We hopen morgen weer op schema te zitten'. Ook Jetairfly, een dochter van touroperator Jetair, moet zich nog beraden over mogelijke juridische stappen tegen Belgcocontrol. 

Belgocontrol heeft een expert aangesteld om uit te klaren wat precies fout is gelopen. Ook minister van Mobililiteit Jacqueline Galant (MR) heeft een onderzoek bevolen. 'Het onderzoek moet ons toelaten lessen te trekken voor de toekomst, want een dergelijk incident mag zich uiteraard niet herhalen', aldus de woordvoerder van Belgocontrol. Volgens de luchtvaartmaatschappijen had het nooit mogen gebeuren.

Een 500-tal gestrande, vooral buitenlandse passagiers, bracht de voorbije nacht door in de terminal van Brussels Airport. Ze konden slapen op veldbedden. Naar schatting meer dan 30.000 passagiers werden woensdag getroffen door de panne, hetzij door geannuleerde vluchten, hetzij door vertragingen. Een deel van hen vloog naar alternatieve luchthavens en werd per bus naar de eindbestemming gebracht. 

Claims

De schade voor de betrokkenen loopt in de miljoenen. Voor de luchthavens gaat het om gemiste inschepingstaksen, voor de luchtvaartmaatschappijen vooral om extra kosten door het afleiden van vliegtuigen en de extra catering en/of accommodatie voor passagiers. Die hebben overigens geen recht op compensatie omdat het een geval van overmacht betreft, wel eventueel op de terugbetaling van hun ticket.

De kans bestaat dat Belgocontrol - dat ook navigatie-inkomsten verliest - een pak schadeclaims in zijn brievenbus krijgt en zo de grootste financiële kater dreigt op te lopen. In de sector is niemand die zich een dergelijke zware stroompanne met zo grote gevolgen bij een ATC-centrum kan herinneren. 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud