Lufthansa grijpt harder in bij Brussels Airlines

Brussels Airlines ging vorig jaar netto 40 miljoen euro in het rood. ©REUTERS

Het herstructureringsprogramma Reboot van Brussels Airlines zal door de coronacrisis verder 'geïntensiveerd' worden. Dat laat het Duitse moederbedrijf Lufthansa dinsdag weten.

Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa verwacht ook na de coronacrisis een significante afname van het luchtverkeer. De raad van bestuur van Lufthansa heeft daarom beslist om uitgebreide maatregelen te nemen om de capaciteit van de vluchtoperaties op lange termijn te verlagen.

De herstructurering bij Brussels Airlines zal 'geïntensiveerd' worden, klinkt het. Daarmee verwijst Lufthansa naar het toekomstplan Reboot dat Brussels Airlines vorig jaar opstartte. Het plan moet de Belgische luchtvaartmaatschappij tegen 2022 een winstmarge van minstens 8 procent opleveren, onder meer via een kostenbesparing van 160 miljoen euro op jaarbasis.

De grote vraag is wat de impact van Reboot is op de 4.200 werknemers van Brussels Airlines, die nu grotendeels tijdelijk werkloos zijn. Enkele maanden geleden sloot het bedrijf nog een akkoord met de vakbonden over een vrijwillig vertrekplan voor de 1.200 grondpersoneelsleden.

Geen details

Bij de voorstelling van de jaarresultaten begin maart had Dieter Vranckx, CEO van Brussels Airlines, alleen beklemtoond dat Reboot van kracht bleef. 'Corona is de huidige crisis, maar dat verandert niets aan de nood om Reboot te implementeren', zei hij toen. 

Brussels Airlines wilde dinsdagavond geen extra details geven over de uitbreiding van Reboot. 'Er zijn nog geen beslissingen genomen. We willen tegen 2022 structureel winstgevend zijn en bekijken wat daarvoor nodig is', zei woordvoerster Kim Daenen. 

Crisis

Lufthansa en Brussels Airlines worden zwaar getroffen door het coronavirus. De operaties liggen minstens tot begin mei stil. Terwijl de vaste kosten doorlopen, komen geen nieuwe boekingen binnen.

De Belgische luchtvaartmaatschappij verliest elke dag 3 miljoen euro. Volgens de verwachtingen valt het bedrijf daarom in mei zonder cash. Om het dreigende cashtekort op te vangen vroeg Brussels Airlines al minstens 200 miljoen euro steun aan de federale regering. Mogelijk wordt een reddingsplan opgesteld door de Duitse, Oostenrijkse, Zwitserse en Belgische overheid. 

Lufthansa kondigde dinsdag ook de stopzetting van Germanwings aan. Met die lagekostendochter wilde Lufthansa-CEO Carsten Spohr aanvankelijk de concurrentie aangaan met Ryanair, maar het merk verdween na een dodelijke crash in 2015. Lufthansa mikte nadien eerder op het merk Eurowings, waar ook Brussels Airlines tijdelijk deel van uitmaakte. Maar ook Eurowings raakt al jaren niet van de grond.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud