Lufthansa heeft reddingsdeal met Berlijn

Lufthansa zal 24 slots op de luchthavens van München en Frankfurt aan concurrenten verkopen. ©REUTERS

Lufthansa gaat onderuit op de Duitse beurs, nadat het in ruil voor 9 miljard euro reddingsgeld meer concurrentie moet toelaten in Munchen en Frankfurt.

De Duitse regering werkte afgelopen weekend haar meningsverschillen met de Europese Commissie weg over een reddingspakket van 9 miljard euro voor luchtvaartmaatschappij Lufthansa.

De Commissie vreesde dat staatssteun voor Lufthansa de luchtvaartmaatschappij - de grootste van de Europese Unie - te dominant ging maken. Na intense gesprekken gingen Brussel en Berlijn akkoord dat Lufthansa met vier vliegtuigen minder op Frankfurt en München zal vliegen.

De maatschappij zal daarom 24 slots - drie vertrek- en drie landingslots per dag voor vier vliegtuigen - aan concurrenten verkopen. 

Het management van Lufthansa zegt in een mededeling de voorwaarden te aanvaarden.

Die toegeving zal de luchtvaartmaatschappij wel degelijk schade berokkenen, oordelen investeerders. Ze sturen de koers van het aandeel zes procent lager bij de opening van de markten.

Slots

De slots - de rechten om op een luchthaven te landen en te vertrekken - behoren tot de waardevolste activa van een luchtvaartmaatschappij. Lufthansa weigerde daarom een eerder reddingspakket, omdat het vond dat het te veel slots moest afstaan.

De voorwaarden lijken nu versoepeld. Het eerste anderhalf jaar mogen alleen luchtvaartmaatschappijen die nog niet op Frankfurt en München vliegen op de slots bieden. De koper mag zelf geen 'substantiële staatssteun' hebben ontvangen. En de veiling start pas als de luchthavens van München en Frankfurt weer hun volledige capaciteit bereiken.

Wachten op cash

De gesprekken tussen Lufthansa, Berlijn en Brussel over andere details van de deal lopen nog. Ook de raad van bestuur van Lufthansa moet nog groen licht geven, nadat het management al akkoord is gegaan.

Volgens Handelsblatt zou de raad van bestuur maandag samenkomen. Daarna moeten de aandeelhouders akkoord gaan op een buitengewone algemene vergadering, wat betekent dat het nog enkele weken kan duren voor Lufthansa de cash op de rekening krijgt.

Protectionisme

De redding laait het vuur op in het debat over waar de grens ligt tussen noodhulp en protectionisme. Ryanair kan niet bieden op de slots van Frankfurt, omdat het er al naartoe vliegt. Easyjet vliegt al op München. Jozsef Varadi, de CEO van lagekostenmaatschappij Wizz Air, noemde tegenover het persagentschap Bloomberg de redding 'marktverstorend' en vindt het offer dat Lufthansa moet brengen klein in verhouding tot 9 miljard euro steun.

Eerder bleek dat de helft van de staatssteun waarvoor de Europese Commissie groen licht gaf Duitse staatssteun is. Lufthansa is op dit moment de grootste reddingsdeal waarvoor bondskanselier Angela Merkel groen licht gaf.

Brussels Airlines

Het getouwtrek rond Lufthansa vertraagde de reddingsgesprekken over dochterbedrijf Brussels Airlines. Dat vraagt 390 miljoen euro aan de federale regering, die in ruil voor dat geld inspraak wil. Aangenomen wordt dat Brussels Airlines bij de start van deze maand zonder cash is gevallen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud