Lufthansa houdt lat voor Brussels Airlines hoog

Moederbedrijf Lufthansa houdt vast aan het doel van een winstmarge van 8 procent in 2022 bij dochter Brussels Airlines. ©BELGA

De Duitse luchtvaartgroep bevestigt dat haar Belgische dochter in 2022 een winstmarge van 8 procent moet halen.

Terwijl Lufthansa donderdag en vrijdag 1.300 vluchten moet schrappen door stakend cabinepersoneel, kondigde de Duitse luchtvaartgroep donderdagochtend aan dat haar bedrijfswinst (ebit) in het derde kwartaal van 1,3 miljard euro 8 procent lager uitviel dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is wel iets hoger dan de doorsnee analistenverwachting van 1,2 miljard euro.

De terugval is onder meer te wijten aan lagere ticketprijzen, door de moordende concurrentie, en aan hogere kerosinekosten, die in het derde kwartaal 171 miljoen euro hoger uitvielen dan in dezelfde periode in 2018. 

'Reboot' Brussels Airlines

De groep bevestigde dat dochter Brussels Airlines, die de voorbije jaren amper winst maakte, in 2022 een winstmarge moet behalen van 8 procent, een doel dat CEO Christina Foerster in de zomer al vooropstelde. Daarom wordt al een tijd gewerkt aan het transformatieplan Reboot.

Het bestemmingennetwerk van Brussels Airlines zal worden aangepast en er worden synergieën gezocht met andere netwerkmaatschappijen van de luchtvaartgroep, klinkt het in het Lufthansa-communiqué donderdagochtend. De administratie zal 'meer gedigitaliseerd en gestroomlijnd worden'.

Er zullen ook kosten bespaard worden door de vloot te standaardiseren, de productiviteit te verhogen en door verbeteringen in vluchtoperaties. Bij Brussels Airlines vindt donderdagochtend een bijzondere ondernemingsraad plaats, waar Reboot ter sprake komt. Het is al langer duidelijk dat er zware besparingen op til zijn bij Brussels Airlines de komende jaren.

Bevestiging jaarprognose

Nog bij de publicatie van zijn derdekwartaalresultaten bevestigde Lufthansa eerdere prognoses voor het volledige jaar 2019. Het verwacht een ebit-marge van 5,5 à 6,5 procent, of een bedrijfswinst van 2 à 2,4 miljard euro. De kerosinekosten zouden zo'n 650 miljoen euro hoger uitvallen dan in 2018.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud