Lufthansa krimpt vloot in, extra jobs in gevaar

Acht A380's en tien A340-600's worden uit de Lufthansa-planning geschrapt. ©Arne Dedert/dpa Pool/dpa

Bij een gebrek aan boekingen moet de luchtvaartmaatschappij Lufthansa haar vloot inkrimpen. 25 vliegtuigen worden voor onbeperkte tijd opgeborgen. Ook het personeelsbestand wordt verder ingekrompen.

Onder invloed van het coronavirus moet de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa haar vloot verder inkrimpen. Zo moet ze noodgedwongen een waardevermindering van 1,1 miljard euro opnemen in de boekhouding van het derde kwartaal.

Herstel bij Air France-KLM trager dan verwacht

Ook de Nederlands-Franse luchtvaartspeler Air France-KLM heeft moeite met de weg naar herstel. 'We moeten veel meer doen om onze kosten te drukken', zei de Canadese CEO Ben Smith in een interview met de Franse krant L'Opinion. Met de meer dan 10 miljard euro staatssteun die de vliegmaatschappij kreeg van Frankrijk en Nederland kan de groep ‘minder dan twaalf maanden’ voort. 

Een groot deel van de vluchten is de afgelopen maanden hernomen, maar de capaciteit lag lager. Voor korte vluchten lag de capaciteit op 60 procent, voor de lange vluchten op 38 procent. Voorlopig vliegt Air France-KLM alleen maar op routes die rendabel zijn, benadrukte de topman.

In het tweede kwartaal van dit jaar vervoerde de luchtvaartgroep 1,7 miljoen passagiers, een duikvlucht van 96 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. En nu de coronabesmettingen in veel Europese landen opnieuw in stijgende lijn gaan, is beterschap in het derde kwartaal niet meteen op komst. 'Nadat we in de zomermaanden positieve signalen kregen, dalen het aantal passagiers en het aantal boekingen nu opnieuw.'

Omdat de cijfers de jongste weken bleven dalen, schroeft het bedrijf zijn capaciteit voor het vierde kwartaal terug naar 20 à 30 procent. Eerder ging de vliegmaatschappij uit van een vluchtschema aan 50 procent van de normale capaciteit. Daardoor worden de resterende acht A380's en tien A340-600's, die normaal gezien wel in de lucht moesten hangen, uit de planning geschrapt en voor onbepaalde tijd opgeborgen. De resterende zeven A340-600's worden definitief uit de vloot geschrapt.

Jobverlies

Die beslissing betekent mogelijk slecht nieuws voor het Lufthansa-personeel. In juni zei het Duitse moederbedrijf van Brussels Airlines dat 22.000 van de 138.000 jobs bedreigd waren door de economische gevolgen van de coronacrisis. Volgens Reuters zou dat getal nu nog kunnen oplopen. Eerder snoeide de groep al meer dan 8.000 banen weg. Lufthansa schrapt in het eerste kwartaal van 2021 20 procent van de managementfuncties en krimpt de kantoorruimte in Duitsland met 30 procent in.

Door het lage aantal boekingen verbrandt Lufthansa maandelijks een half miljard euro cash. Komende winter zal het bedrijf dat getal met 100 miljoen proberen te reduceren, tot 400 miljoen euro per maand. Om het wereldwijde vliegverkeer nieuw leven in te blazen denkt Lufthansa dat het grootschalig testen van passagiers vóór het vertrek van essentieel belang zal zijn. Vorige maand zei CEO Carsten Spohr al dat de luchtvaart ten vroegste in 2024 weer op het peil van voor de crisis zit.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud