Lufthansa-piloten dreigen met staking

Een beeld van 4 jaar geleden dat zich kan herhalen ©AFP

De piloten van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa hebben massaal 'ja' gestemd voor een stakingsaanzegging. Ze pikken het niet dat aan hun (vervroegde) pensioenregeling wordt geraakt.

De piloten hebben wel beloofd om geen actie te voeren tijdens de paasvakantie. Bovendien zou elke staking minstens 48 uur vooraf worden aangekondigd. Orde in de chaos dus. Of het uiteindelijk zover komt, is niet zeker, maar vier jaar geleden gebeurde het onwaarschijnlijke wel degelijk en gingen de piloten van Lufthansa over tot de actie.

Maandenlang werd vruchteloos onderhandeld, nu hebben de zowat 5.000 piloten die lid zijn het pilotensyndicaat, de Vereinigung Cockpit (VC), met een ruime meerderheid van meer dan 90 procent eventuele werkonderbrekingen goedgekeurd. Breekpunt in de gesprekken is de pensioensregeling of beter, de vervroegde pensionering.

Tot eind vorig jaar kon een piloot op zijn 55ste met vervroegd pensioen gaan met behoud van 60 procent van zijn loon. Dat salaris werd betaald uit een fonds van 1,2 miljard euro dat in de loop der jaren was opgebouwd met bijdragen van de werkgever. Voorwaarde was dat alle piloten ten laatste op hun 60ste met pensioen zouden vertrekken.

Dat systeem kwam onder vuur toen een Lufthansa-piloot die wou blijven werken na zijn 60ste gelijk kreeg van het Europees Hof. Daarmee viel één van de pijlers van het systeem weg en Lufthansa zegde eenzijdig het pensioenakkoord op. Gesprekken om tot een nieuw akkoord te komen, leverden dus niets op.

De vakbond wil ook meer loon, hoewel een beginnend piloot nu al 73.000 euro krijgt - premies en vergoedingen inbegrepen - en een commandant op het einde van zijn loopbaan 250.000 euro opstrijkt. De directie wil een loonsverhoging afhankelijk maken van de winst van het bedrijf en vanaf 2016 wel drie procent extra geven.

Net als bij het grondpersoneel en het vliegend personeel - exclusief de piloten - wil Lufthansa ook de uitgaven voor het vliegend meesterpersoneel naar beneden brengen. Het globale besparingsplan SCORE beoogt een kostenreductie van 1,5 miljard euro per jaar. Piloten kosten Lufthansa 1 miljard per jaar, één van de hoogste bedragen in de sector.

Lufthansa is voor 45 procent eigenaar van Brussels Airlines, waar de piloten eind vorig jaar eveneens voor korte tijd het werk neerlegden. Ook toen draaide het conflict rond vervroegde pensionering maar ook rond flexibel werken. Door de sterke vraag moesten piloten die deeltijds werkten plots weer voltijds aan de slag, wat hen niet zinde.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud