Advertentie
Advertentie

Lufthansa somber over toekomst

Een Lufthansa-vliegtuig boven Barcelona ©Bloomberg

De Duitse luchtvaartgroep vreest dat de concurrentie bikkelhard blijft en de druk op de prijzen dus aanhoudt. Toch handhaaft Lufthansa, de grootste aandeelhouder van Brussels Airlines, zijn winstprognose voor het volledige boekjaar.

'We merken geen enkele vermindering van de druk op de prijzen', aldus CFO Simone Menne op een persconferentie over de kwartaalcijfers. 'De concurrentie in Duitsland wordt almaar harder en de druk in Azië blijft eveneens hoog'. Binnen Europa moet Lufthansa  opboksen tegen prijsbrekers als Ryanair, daarbuiten is het opboksen tegen de Turkse en Arabische maatschappijen die een steeds groter deel van het tot voor kort lucratieve intercontinentaal verkeer afsnoepen. Resultaatsverbeteringen moeten dus vooral van lopende kostenbesparingen komen.

Over het tweede kwartaal boekte Lufthansa een operationele winst (ebit) van 635 miljoen euro, een stuk boven de marktconsensus van 524 miljoen euro. Over heel 2015 mikt de luchtvaartmaatschappij nog steeds op een ebit van minstens 1,5 miljard euro of ruim 300 miljoen meer dan in 2014. Dat cijfer is wel exclusief de impact van de reeks stakingen waaronder het bedrijf leed. Overigens lijkt nu eindelijk een akkoord met de piloten in zicht, ze zijn nu bereid toegevingen te doen inzake loon en pensioen.

Lufthansa Group is inzake omzet nog steeds de grootste luchtvaartgroep van Europa en bij een zwakke dollar van 1,2 of minder zelfs de grootste van de wereld. Over het eerste halfjaar steeg de omzet tot 15,37 miljard euro (+8,5%), de ebit is meer dan verdubbeld tot 463 miljoen - het eerste kwartaal is doorgaans verlieslatend - en netto staat er een winst van 954 miljoen tegenover een verlies van 79 miljoen een jaar eerder. De omzetgroei komt vooral van de Amerikaanse vluchten (+15%) en van de onderhoudsdivisie Lufthansa Technik (22%).

Brussels Airlines

De Duitsers zijn met 45 procent de grootste aandeelhouder van Brussels Airlines, maar over de prestaties van de Belgische maatschappij maakt Lufthansa ook dit keer geen melding omdat het om een minderheidsbelang gaat. De volle dochters Swiss en Austrian Airlines boekten resp. een winst (ebit) van 211 miljoen (88 in 2014)) en een verlies van 17 miljoen (-41 in 2014). Brussels Airlines boekte in 2014 een bedrijfsverlies van 9 miljoen, maar verwacht dit jaar eindelijk uit de rode cijfers te komen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud