Advertentie

Lufthansa ziet het weer helemaal zitten

Een cargovliegtuig van Lufthansa in Chicago O'Hare. De rendabiliteit van de logistieke afdeling van de groep blijft laag. ©AFP

De Duitse luchtvaargroep, die ook de grootste aandeelhouder is van Brussels Airlines, trekt zijn winstverwachting voor 2015 op na verrassend goede kwartaalcijfers.

De operationele winst (ebit) ove het volledige jaar zal nu tussen 1,75 en 1,95 miljard euro liggen, aldus het management. Tot nog toe ging de directie uit van een winst van minstens 1,5 miljard. Over 2014 boekte Deutsche Lufthansa een ebit van 1,17 miljard euro. De meer optimistische kijk van Lufthansa komt er na een stijging van de winst over het derde kwartaal met 51 procent tot 1,23 miljard, ruim boven de marktconsensus van 1,1 miljard.

Volgens CEO Carsten Spohr zijn de verrassend goede cijfers in niet onbelangrijke mate te danken aan de lage olieprijs en natuurlijk aan de nog steeds robuuste Duitse economie, iets waarvan een concurrent als Air France-KLM niet kan profiteren. Spohr zal het nu wel nog lastiger krijgen om de piloten te overtuigen de broeksriem aan te halen. Stakingen als gevolg van het aanslepend conflict kostten de groep het eerste halfjaar 100 miljoen, in september kwam daar nog eens 50 miljoen bij.

Net als bij Air France-KLM hamert Spohr op kostendiscipline, alleen lijken de Duitsers daar beter in te slagen. Voor volgend jaar heeft Lufthansa opnieuw de ambitie om één miljard in de uitgaven te snijden. Maar een krimpscenario is niet (meer) aan de orde. 'Ons doel is om niet langer ons netwerk aan te passen aan onze kosten, maar om onszelf een competitieve kostenstructuur te geven die ons toelaat opnieuw routes te openen en nieuw markten aan te boren', aldus Spohr in een mededeling.

Ook de dochterbedrijven van Lufthansa presteerden sterk. Swiss - de opvolger van het vroegere Swissair - boekt na negen maanden een ebit van 407 miljoen en dat is bijna een verdubbeling tegen over 2014. Austrian Airlines kruipt uit de rode cijfers en gaat na negen maanden van een verlies van vier naar een winst van 61 miljoen. De cijfers van Brussels Airlines worden niet bekendgemaakt omdat Lufthansa maar een belang van 45 procent heeft in de opvolger van Sabena.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud