Advertentie
Advertentie

Megafusie moet zieltogende Russische luchtvaart redden

Transaero is één van de grootste operators van Boeings B747 - een beeld van de luchthaven van Domodedovo ©© Sergei Bobylev/ITAR-TASS Photo/Corbis

Aeroflot, de nationale luchtvaartmaatschappij van Rusland neemt een belang van 75 procent in Transaero, zijn grootste concurrent. Maar het is de vraag of die megafusie de Russische luchtvaart uit het moeras kan halen.

Het Russische staatsbedrijf Aeroflot  laat in een mededeling weten dat het een belang neemt van 75 procent in zijn noodlijdende concurrent Transaero. Daardoor komt één van de grootste luchtvaartgroepen van de wereld tot stand. Met die transactie wil het Kremlin een levenslijn gooien naar Transaero dat einde 2014 al opgezadeld zat met een schuld van 106 miljard roebel (1,43 miljard euro). Maar dat bedrag is intussen allicht nog opgelopen. Het nieuws deed de koers van Transaero fors opveren (+40%), Aeroflot verloor terrein (-5%).

'Transaero zal compleet gereorganiseerd worden en in de groep Aeroflot geïntegreerd worden', zo citeerde het nieuwsagentschap RIA een woordvoerder van de nationale luchtvaartmaatschappij. Het aantal passagiers van Transaero steeg de eerste zeven maanden van het jaar wel met 2,7 procent maar het bedrijf werd, net als de andere Russische luchtvaartmaatschappijen, hard getroffen door de economische crisis in het land. Steeds minder passagiers kopen tickets op hun winstgevende internationale routes.

Zakenbanken zullen, zoals dat gebruikelijk is bij overnames van beursgenoteerde bedrijven, niet veel verdiend hebben aan de deal. Het akkoord werd eerder op de dag beklonken tijdens een meeting van de Russische vice-premier Igor Shuvalov met Transaero en Aeroflot. Aeroflot betaalt een symbolische roebel voor zijn concurrent. Volgens de Russische vereniging van luchttransport  verloor de luchtvaartsector van het land vorig jaar 30 miljard roebel (405 miljoen euro).

Ziekenboeg

De vraag is dus of de operatie de sector kan gezond maken. Aeroflot zit immers ook in slechte papieren. Het pakte maandag uit met een nettoverlies van 3,54 miljard roebel over het eerste halfjaar of bijna een verdubbeling in vergelijking met 2014. En dat ondanks een toename van het aantal passagiers met 8,7 procent. De operatie gaat ongetwijfeld banen kosten, maar daarover reppen de partijen met geen woord.

Transaero beschikt over een vloot van overwegend westerse vliegtuigen, waaronder Boeings 747, 777 en 737. Sinds begin dit jaar vliegt het ook met Airbus 321. Met 20 B747's in zijn vloot, is Transaero één van de grootste operatoren van 'jumbo's' in de wereld. De globale vloot is 106 stuks groot. Die van Aeroflot telt een 150-tal toestellen, waarvan het merendeel Airbus-toestellen. Aeroflot behoort tot de Skyteam-alliantie waarvan onder meer Air France-KLM ook lid is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud