Megapremie kan verzet luchtverkeersleiders niet breken

Vooral de vrachtluchthaven van Luik wordt zwaar getroffen door de malaise bij Skeyes. ©BELGA

Bij Skeyes ligt een nieuw voorstel op tafel om het sociaal conflict op te lossen. Maar ondanks een beloofde megapremie verzetten heel wat luchtverkeersleiders zich tegen het plan.

Een arbeidsweek van 32 in de plaats van 35 uur, een nachtshift van 8 in de plaats van 10 uur en 7,5 miljoen euro extra premies en vergoedingen, of gemiddeld 25.000 euro per jaar per betrokken luchtverkeersleider. Dat heeft de directie van Skeyes (ex-Belgocontrol) naar eigen zeggen aan de Belgische luchtverkeersleiders beloofd.

Het voorstel is de uitkomst van de socialebemiddelingsprocedure die federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V) eind maart opstartte. De bonden beloofden toen dat er geen acties meer zouden plaatsvinden in de verkeerstoren. Maar de voorbije weken moest Skeyes het Belgische luchtruim meerdere nachten sluiten omdat overwerkte verkeersleiders weigeren in te springen voor zieke collega's. De acties treffen vooral de cargoluchthaven van Luik, waar 's nachts veel vrachtvliegtuigen aankomen.

25.000 euro
Skeyes
De directie van Skeyes belooft zijn verkeersleiders extra premies en vergoedingen ter waarde van 25.000 euro per jaar en per persoon.

De kans is evenwel klein dat het nieuwe voorstel het smeulende sociaal conflict kan ontmijnen. Werknemers betwijfelen of de premie van 25.000 euro daadwerkelijk is beloofd. In een 32 urenweek moeten ze meer werken dan vandaag, waarbij ze in een 35 urenweek vier uur recuperatie krijgen voor hun wekelijkse nachtshift. En het is onduidelijk hoe een arbeidsduurvermindering het nijpende personeelstekort kan opvangen.

'Ik ben er zeker van dat de luchtverkeersleiders dit akkoord niet zullen goedkeuren', zegt een goedgeplaatste Skeyes-werknemer aan De Tijd. 'Het biedt geen enkele oplossing op korte termijn. Het is pure provocatie', zegt een andere verkeersleider. 

Bemiddeling

Vooral voor de christelijke vakbond ACV, die begin februari met een stakingsaanzegging de kat de bel aanbond, is het diepe conflict bij Skeyes een erg delicate evenwichtsoefening. Zo meldde de directie vrijdagavond onverwacht dat de bemiddelingsprocedure mislukt was. 'Door de houding van het ACV had verder bemiddelen geen zin meer', klonk het in een persbericht. 

Zaterdag meldde ACV-secretaris Kurt Callaerts op Facebook dat de onderhandelingen 'op een zucht van een doorbraak' stonden. De vakbondsman eiste alleen meer tijd om de voorstellen af te toetsen bij zijn achterban. Daarop besliste de directie het paritair comité komende vrijdag samen te roepen.

Om het voorstel daar te laten goedkeuren is de steun van het ACV, de grootste vakbond, onontbeerlijk. Maar het ACV wordt volgens verschillende bronnen gestuurd door de militante Belgische Gilde van Luchtverkeersleiders. 'Het is compleet onduidelijk wie bij het ACV beslist', sneert een onderhandelaar.

Vaudeville

'Het is onbegrijpelijk dat het sociaal overleg opnieuw gegijzeld wordt door enkelingen.'
Bart Neyens
Vakbondsman ACOD

Alleen ACOD steunt het op tafel liggende voorstel openlijk. De socialistische bond, die amper leden telt in de verkeerstoren, sloot in maart als enige een voorlopig akkoord met de directie van Skeyes. ACOD-secretaris Bart Neyens hekelt maandag in een pamflet de 'vaudeville van sociaal overleg' en de 'manifeste obstructie van het sociaal overleg'.

'Het kan niet zijn dat een organisatie geen weet heeft van wat de basis nu echt vraagt', haalt Neyens onverholen uit naar het ACV. 'Het is onbegrijpelijk dat het sociaal overleg opnieuw gegijzeld wordt door enkelingen die geenszins respect tonen voor het sociaal overleg, de onderneming en hun collega's.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud