Nervositeit over toekomst Brussels Airlines stijgt

De vloot van Brussels Airlines staat sinds midden maart aan de grond. ©Photo News

De federale regering eist duidelijke garanties voor de redding van Brussels Airlines. Voor het personeel van de Belgische luchtvaartmaatschappij oogt de toekomst onzeker.

Zal de Belgische staat Brussels Airlines redden? Nu de vloot stilligt en geen nieuwe boekingen binnenkomen, verbrandt de Belgische luchtvaartmaatschappij in sneltempo geld. Eind mei valt het bedrijf zonder cash.

Brussels Airlines vraagt daarom 290 miljoen euro steun aan de Belgische regering. Maar de onderhandelingen verlopen erg moeizaam. De cruciale vraag is of de regering steun verleent in de vorm van een krediet, of daadwerkelijk in het kapitaal stapt. De Duitse regering wil Lufthansa bijna 10 miljard euro geven in ruil voor 25,1 procent van de aandelen. Maar CEO Carsten Spohr huivert voor politieke inmenging.

In een brief aan Spohr maakte premier Sophie Wilmès (MR) duidelijk dat ze in ruil voor staatssteun een duidelijk groeiperspectief voor Brussels Airlines in Zaventem eist. Die hub is essentieel voor de ontwikkeling van de Belgische luchtvaart. 

Herstart

Voorlopig is het onduidelijk in welke mate Brussels Airlines zijn activiteiten zal hervatten. De heropstart van zijn vloot is net met twee weken uitgesteld. Ten vroegste op 1 juni stuurt de dochter van Lufthansa  haar vliegtuigen weer de lucht in. 'It takes two to tango', waarschuwt de transporteconoom Eddy Van de Voorde (UA). 'Je kunt pas vliegen als er volk komt.'

Een poll die Brussels Airlines vorige week op zijn website plaatste, stemt het bedrijf hoopvol. Meer dan 40 procent van de bijna 8.000 respondenten wil opnieuw vliegen zodra vluchten beschikbaar zijn. 

Het personeel is heel ongerust.
Filip Lemberechts
Liberale vakbondsman

Brussels Airlines plant een gefaseerde heropbouw van zijn aanbod. De luchtvaartmaatschappij analyseert welke bestemmingen en data populair zijn bij het boekingssysteem Google Flights. Uit de poll bleek dat mensen vooral voor vrijetijdsdoeleinden willen reizen en Europese bestemmingen verkiezen.

Europa

Naar verluidt wil Brussels Airlines eerst zijn vluchten naar Europese hoofdsteden herstarten. Pas in een latere fase volgen de lucratievere langeafstandsvluchten, vooral richting Afrika. De Afrikaanse vluchten worden voor een aanzienlijk deel gevuld met reizigers die uit andere Europese steden komen.

'Een luchtvaartmaatschappij die snel heropstart, heeft een first-mover advantage', zegt Van de Voorde. 'In Afrika kan Brussels Airlines echt scoren.'

Volgens interne bronnen hoopt Brussels Airlines in het beste geval tegen eind dit jaar de helft van zijn trafiek te herstellen. In het pessimistische scenario komt het in de herfst maar aan een kwart. Eind 2021 zou 70 procent van het netwerk opnieuw actief moeten zijn. De woordvoerster vindt het te vroeg om cijfers te geven. 'We zullen de marktvraag volgen.'

CityJet sluit basis in Zaventem

Op Brussels Airport vallen de eerste ontslagen sinds de coronacrisis. De Ierse leasemaatschappij CityJet sluit haar basis op de nationale luchthaven. Daardoor verdwijnen 90 jobs, bevestigt de woordvoerder van CityJet aan De Tijd. 

De sluiting is het gevolg van de beëindiging van het contract met Brussels Airlines. In opdracht van de Belgische luchtvaartmaatschappij vloog CityJet jarenlang met vijf kleine toestellen naar kleine Europese bestemmingen zoals Moskou, Hannover en Bristol. Maar Brussels Airlines, dat fors moet krimpen door de coronacrisis, heeft dat contract enkele weken geleden stopgezet.

CityJet staat op de rand van het faillissement. Twee weken geleden vroeg de Ierse maatschappij bescherming tegen haar schuldeisers aan. Het bedrijf maakt al twee jaar op rij fors verlies en heeft naar verluidt 500 miljoen euro schulden. De problemen bedreigen mogelijk ook Air Antwerp, dat voor 75 procent in handen is van het Ierse bedrijf.

 

Ontslagen

Voor de 4.000 werknemers van Brussels Airlines, die grotendeels tijdelijk werkloos zijn, is het bang afwachten. Deze week rolde een forse ontslaggolf door de Europese luchtvaartsector. Ryanair wil 3.000 werknemers opzijschuiven, meldde de Ierse lagekostenmaatschappij gisteren. British Airways-moeder IAG zegt 12.000 medewerkers de wacht aan. Bij het Scandinavische SAS verdwijnen 5.000 banen. KLM neemt afscheid van 1.500 tot 2.000 mensen.

Etienne Davignon, tot voor kort covoorzitter van Brussels Airlines, waarschuwde in een interview dat de luchtvaartmaatschappij haar activiteiten met 25 tot 30 procent moet inkrimpen. Daardoor staan 1.000 Belgische jobs zwaar onder druk. 

1.000
Bedreigde jobs
Als Brussels Airlines zijn activiteiten daadwerkelijk met 25 à 30 procent inkrimpt, zijn zeker 1.000 jobs bedreigd.

Bovendien wil Lufthansa het herstructureringsprogramma Reboot versnellen. Via een kostenbesparing van 160 miljoen euro op jaarbasis moet dat plan de Belgische luchtvaartmaatschappij tegen 2022 naar een winstmarge van minstens 8 procent tillen. Het aantrekkelijke vrijwillige vertrekplan dat Brussels Airlines zijn 1.200 grondpersoneelsleden aanbood, is volgens meerdere bronnen in de koelkast gestopt.

Ook de federale regering houdt rekening met een forse herstructurering. Mogelijk zet de directie de coronacrisis in om oude wensen, zoals de aanpassing van de lucratieve vergoedingen voor nachtstops, door te drukken. 'Het personeel is heel ongerust', bevestigt de liberale vakbondsman Filip Lemberechts.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud