Advertentie
Advertentie

Nog geen deal over privatisering Griekse luchthavens

De luchthaven van Mytilene op Lesbos ©EPA

De privatisering van 14 Griekse luchthavens is nog niet rond. De Griekse regering en kandidaat-concessiehouder Fraport ontkennen eerdere mediaberichten in die zin. De onderhandelingen met de Duitse luchthavenuitbater, nota bene grotendeels in overheidshanden, lopen nog.

Het Duitse persagentschap DPA meldde dinsdag dat de deal met Fraport  was gepubliceerd in het Griekse staatsblad. Fraport is de holding boven onder meer de luchthaven van Frankfurt. Het engagement om de luchthavens in concessie te geven was 'on hold' gezet, nadat de extreemlinkse partij Syriza van huidig premier Alexis Tsipras begin dit jaar aan de macht was gekomen.

Een Griekse regeringswoordvoerder verduidelijkte later op de dag echter dat nu in het staatsblad enkel de officiële neerslag van het vorig jaar aangegane engagement is verschenen. Dat moet dus nog steeds omgezet worden in een formeel akkoord. Dat akkoord zou 'in de loop van de komende weken' bezegeld kunnen worden. Een woordvoerder van Fraport bevestigde dat de publicatie 'het startpunt is van nieuwe onderhandelingen'.

Fraport wil voor de exploitatie van de luchthavens samenwerken met een plaatselijke partner, Copelouzous Group, maar de Duitse groep beschikt wel over de meerderheid. Het betreft de luchthavens van Thessaloniki, Aktio, Chania, Kavala, Kefalonia, Kerkyra (Corfu), Zakynthos, Rhodos, Kos, Mykonos, Mytilini (Lesbos), Samos, Santorini en Skiathos. Samen zijn ze nauwelijks groter dan de luchthaven van Athene die in Griekse overheidshanden blijft.

Nettoverlies

De Duitse luchthavengroep, een van de grootste ter wereld, heeft 1,23 miljard euro veil voor de concessie van 40 jaar. In 2013 ontvingen die 14 luchthavens samen 19,1 miljoen passagiers, een aantal dat ongetwijfeld sterk is toegenomen rekening houdend met het recente succes van het Griekse toerisme. Voor 2016 mikt Fraport op een omzet van 180 miljoen euro, goed voor een operationele winst van 90 miljoen (ebitda). 

Maar als gevolg van hoge financiële lasten, waardeverminderingen op de concessiesom en andere boekhoudkundige operaties, verwachten de Duitsers voor de eerste drie concessiejaren wel een gecumuleerd nettoverlies van 100 miljoen, blijkt uit een mededeling van Fraport van november vorig jaar, toen de vorige regering Fraport en zijn partner als 'preferred bidder' selecteerde.

Pikant detail: Fraport is dan wel beursgenoteerd, maar de meerderheid van de aandelen zit in handen van Duitse overheden als de deelstaat Hessen (31,35%) en de stad Frankfurt (20,02%). Het is dus een Duits 'overheidsbedrijf' dat de Griekse privatisering op gang schiet.

Noodsteun

De transactie is ook politiek erg belangrijk. De afronding van het privatiseringsproces stond op het lijstje met maatregelen die de Griekse regering snel moest uitvoeren om in aanmerking te komen voor een eerste schijf noodsteun van Europa.

Als alles volgens planning verloopt, stromen de eerste miljarden donderdag naar Athene. Voor de geldkraan open kan, moeten een reeks nationale parlementen - onder meer in Spanje, Estland, Oostenrijk, Duitsland en Duitsland - zich nog wel buigen over het derde reddingsplan voor Griekenland. Daar hangt een prijskaartje van 86 miljard euro, gespreid over drie jaar, aan vast.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud