'Ontslagronde bij KLM uit de lucht gegrepen'

©EPA

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM gaat 7.500 banen schrappen, een kwart van het personeel. Dat schrijft de Nederlandse krant Algemeen Dagblad. Het bedrijf noemt dat bericht evenwel 'volledig uit de lucht gegrepen'.

Vakbondsafgevaardigde Reinier Castelein denkt dat de nieuwe KLM-topman Pieter Elbers woensdag - bij de publicatie van de kwartaalcijfers van Air France-KLM  voorbeurs - met een plan komt om te reorganiseren. Dat zou 7.500 mensen hun baan kosten. Dat wordt echter met klem ontkend door het bedrijf zelf. Dergelijke verhalen 'zijn volledig uit de lucht gegrepen', stelt een woordvoerder dinsdag.

> Bij Air France-KLM werken ruim 95.000 mensen, van wie twee derde bij het Franse filiaal.

> In 2013 was het concern goed voor een omzet van 25,5 miljard euro.

> Air France-KLM kende in 2013 een nettoverlies van 1,8 miljard euro.

KLM kampt met een miljardenschuld en wil die indijken door werk uit te besteden. Voor de ontslagen medewerkers moeten goedkopere externe werknemers worden ingezet. 'Dat betekent dat er straks waarschijnlijk geen blauwe KLM-tankwagens meer rondrijden, maar bijvoorbeeld Shell-wagens', zegt Castelein.

Twee weken geleden stapte de topman van KLM, Camiel Eurlings, op. En de voorbije maanden was er in Frankrijk - KLM is sinds 2003 onderdeel van de groep Air France-KLM - hevig pilotenprotest tegen de plannen om het budgetfiliaal Transavia verder uit te bouwen. De stakingen die daarmee gepaard gingen, hebben de groep zo'n half miljard euro gekost. Dat dwong de groep begin oktober een winstwaarschuwing uit te sturen. Air France-KLM wilde dit jaar na vijf verliesjaren uit de rode cijfers klimmen, maar dat zal niet meer lukken.

De extra financiële druk is problematisch omdat Air France-KLM sowieso worstelt met de concurrentie van Europese prijsbrekers en goedkopere Turkse en Arabische langeafstandsvliegers. Om zichzelf weerbaarder te maken zou het de kosten met 20 procent moeten drukken. De Telegraaf schreef maandag dat daardoor 'duizenden jobs' zouden sneuvelen.

Bij de fusiemaatschappij werken ruim 95.000 mensen, van wie twee derde bij het Franse filiaal. In 2013 was het concern goed voor een omzet van 25,5 miljard euro en een nettoverlies van 1,8 miljard euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud