Oud-CEO broedt op doorstart VLM Brussels

VLM Brussels vloog met oude Airbussen van Thomas Cook Airlines Belgium. ©rv

De omstreden Harm Prins probeert een doorstart van de failliete luchtvaartmaatschappij te forceren. Maar de kans op succes is klein.

Toen de werknemers van de failliete luchtvaartmaatschappij VLM Brussels twee weken geleden een vergadering over hun outplacement in Vilvoorde bijwoonden, konden ze nadien aan de bar van een hotel in de buurt een oude bekende aantreffen: Harm Prins. 

De Nederlandse oud-CEO van het bedrijf zint namelijk op een doorstart van VLM Brussels. Prins contacteerde recent alle oud-werknemers met de vraag in Vilvoorde langs te komen als ze hun schouders onder zijn project willen zetten.

'We hebben een voorstel in de faillissementsprocedure voorbereid en we willen de operaties zeer ernstig zo snel mogelijk opstarten, wat vooral afhangt van de beschikbaarheid van vroegere werknemers', schreef Prins in een e-mail, die De Tijd kon inkijken.

Uiteraard zal ik er alles aan doen om een doorstart te realiseren.
Harm Prins
Oud-CEO VLM Brussels

Prins gaf maandag geen extra informatie over zijn plannen. 'Uiteraard zal ik er alles aan doen om een doorstart te realiseren', is het enige dat de Nederlander kwijt wilde aan De Tijd.

Dirk De Maeseneer, een van de curatoren van VLM Brussels, heeft nog geen concrete voorstellen ontvangen. 'We zijn zeker bereid voorstellen voor een doorstart te bekijken', zegt hij. 'Maar we zijn niet bijzonder hoopvol.'

Thomas Cook

VLM Brussels heeft een woelige geschiedenis. Het bedrijf is de voortzetting van het vroegere Thomas Cook Airlines Belgium. In mei 2017 kocht SHS, de holding boven de Antwerpse luchtvaartmaatschappij VLM Airlines, waar Prins toen CEO was, de resten van 'TCAB' over. 

Begin 2018 verkochten de Chinezen achter SHS die activiteiten op Brussels Airport aan de SoftFlight Holding van de Nederlandse ondernemer Marinus van Veluw. Die installeerde Prins in Zaventem als CEO van VLM Brussels. 

Het bedrijf voerde chartervluchten uit voor Thomas Cook en andere opdrachtgevers, maar viel deze winter zonder opdrachten. VLM Brussels ging in december failliet. 80 werknemers verloren hun job.

Omstreden

Of veel ex-werknemers zin hebben om voor hun vroegere baas te werken, is twijfelachtig. De chaotische toestanden bij VLM Antwerpen én VLM Brussels lieten hun sporen na bij het gefrustreerde personeel. 

Vooral de overgekomen oud-werknemers van Thomas Cook Airlines Belgium balen. Zij waren door het faillissement van VLM Brussels uiteindelijk veel slechter af dan met het sociaal plan dat de vakbonden in 2016 onderhandelden bij Thomas Cook. 'Iedereen heeft zijn vertrouwen in Harm verloren', zegt een vroegere topmedewerker. 

Prins is een omstreden figuur in de luchtvaartsector. Hij was eerder actief bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen Air Exel, Holland Exel en Dutchbird, die in verdachte omstandigheden over de kop gingen. Maar een brief van de Nederlandse curatoren pleitte Prins enkele jaren geleden vrij van schuld.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect