Overname luchtvaartbedrijf Asco valt in het water

De familie van Christian Boas wordt opnieuw 100 procent eigenaar van Asco. ©Wouter Van Vooren

De Amerikaanse luchtvaartgroep Spirit Aerosystems blaast de overname van haar Zaventemse sectorgenoot Asco af. Daardoor komt de Vlaams luchtvaarttrots opnieuw volledig in handen van de familie Boas, die ruim een half miljard euro misloopt.

Het was een van de meest spraakmakende deals van 2018: de verkoop van de Belgische specialist in vliegtuigonderdelen Asco aan zijn sectorgenoot Spirit Aerosystems . De Amerikanen legden 650 miljoen dollar (542 miljoen euro) cash op tafel voor de Zaventemse leverancier van vliegtuigonderdelen. Door de nood aan investeringen en het gebrek aan opvolging besloot de eigenaarsfamilie Boas in te gaan op het gulle bod van het beursgenoteerde bedrijf uit Kansas.

Maar al snel zat er een haar in de boter. Enkele maanden na de overname bleek dat de Europese mededingingsautoriteiten vragen hadden bij de deal. De precieze reden was onduidelijk, maar dwong Spirit het aanmeldingsdossier tijdelijk in te trekken.

Midden vorig jaar werd Asco dan weer zwaar getroffen door een cyberaanval met ransomware. Daarbij blokkeren hackers de servers van een bedrijf als chantagemiddel om geld los te krijgen. De fabriek van Asco lag wekenlang stil en de groep moest haar IT-systemen volledig heropstarten. De cyberaanval kostte het bedrijf 20 miljoen euro, grotendeels aan consultancykosten.

Stekker

Keer op keer werd de deadline voor de definitieve deal uitgesteld. Maar net voor de ultieme deadline van 1 oktober trekt Spirit de stekker uit het project vanwege de Europese weerstand. Volgens CEO Christian Boas was de Europese Unie enkel bereid de deal goed te keuren als Asco alle technische en financiële informaties over zijn Belgische partner Sonaca volledig isoleerde, zodat concurrent Spirit die gevoelige gegevens niet zou kunnen inkijken. 'Dat moest tegen begin oktober gebeuren, maar dat lukt ons niet', aldus Boas.

Het mislukte overnameproject zadelt de eigenaarsfamilie met een reusachtige financiële kater op. In mei vorig jaar had Spirit de overnameprijs van 650 miljoen al teruggebracht naar 604 miljoen dollar. In oktober zakte de prijs als gevolg van de cybermiserie naar 420 miljoen dollar. In totaal grijpen de nazaten van stichter Emile Boas nu naast ruim een half miljard euro. Er is geen opzegvergoeding (break-up fee) voorzien voor Asco.

De familie krijgt het bedrijf nu opnieuw volledig in handen. Spirit blijft een klant van Asco, benadrukt Christian Boas. Maar de CEO krijgt een gehavende ster terug. De omzet van Asco is de voorbije jaren fors gedaald door de dalende vraag. Airbus zette de productie van de A380 stil en Boeing zette de productie van de 737 MAX stop na twee dodelijke vliegtuigcrashes.

Einde

Intussen kreeg Asco ook de coronacrisis op zijn boterham. Boas wil niets kwijt over de impact van de pandemie op de activiteiten van zijn bedrijf. Maar het lijdt geen twijfel dat de business van Asco forse klappen krijgt. Door de epidemie komen tal van luchtvaartmaatschappijen in de problemen, waardoor vliegtuigbouwers minder orders krijgen en de toeleveranciers bloeden. Dat blijkt ook uit de herstructurering die Spirit eerder aangekondigde. Als gevolg van de pandemie en de veiligheidsproblemen met de Boeing 737 Max schrapte de groep uit Kansas in 2020 al 6.000 banen.

Samen met Sonaca en Sabca is Asco een van de drie grote Belgische toeleveranciers aan de luchtvaartindustrie. Het is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van hardmetalen onderdelen voor vliegtuigen, zoals 'slats en flaps'. Dat zijn de delen van een vleugel die verstelbaar zijn bij het landen en opstijgen. Airbus en Boeing behoren tot Asco's vaste klanten. Maar het bedrijf werkt ook mee aan het Amerikaanse gevechtsvliegtuig F-35, waarvan de federale regering 34 stuks bestelde.

Asco

  • Producent van vliegtuigonderdelen voor Airbus, Boeing, Embraer, Bombardier
  • Hoofdzetel in Zaventem, vestigingen in Duitsland, Canada en de VS
  • In 1954 opgericht door Emile Boas
  • Omzet (2019): 291 miljoen euro
  • Operationeel resultaat: 11 miljoen euro
  • Nettowinst: 1 miljoen euro
  • Aantal werknemers: 1.450

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud