Piloten Brussels Airlines en Thomas Cook Airlines clashen

Ruzie bij Brussels Airlines. ©Photo News

Bij Brussels Airlines woedt een hevige discussie over de carrièrekansen van de overgekomen piloten van Thomas Cook Airlines Belgium. 'Het is een emotionele kwestie.'

De piloten van Brussels Airlines voeren sinds maandag stiptheidsacties tegen de uitblijvende verbetering van hun werkomstandigheden. Maar ook een ander thema, de integratie van Thomas Cook Airlines Belgium (TCAB), bezorgt de Belgische luchtvaartmaatschappij kopzorgen. Door de deal, die op 28 oktober definitief werd, kreeg Brussels Airlines er in een klap 26 nieuwe bestemmingen en 160 personeelsleden bij.

Aanvankelijk werd verwacht dat de integratie eind vorig jaar volledig afgerond zou zijn. Maar een discussie over het statuut van het overgekomen personeel gooit roet in het eten. Alles draait om de vraag waar de 40 piloten van Thomas Cook Airlines op de anciënniteitsslijst van Brussels Airlines belanden. Die bepaalt wie de langeafstandsvluchten mag uitvoeren.

De overname heeft nieuwe perspectieven geopend voor de piloten van Thomas Cook Airlines. Hun carrièremogelijkheden waren bij de chartermaatschappij erg beperkt. Ze vlogen toeristen naar de zon, keerden elke avond terug naar België en kregen daarvoor een hoger basisloon dan de piloten van Brussels Airlines. Na de overname hopen de piloten ook lange afstanden te mogen vliegen, inclusief nachtvergoedingen, die hoger liggen bij Brussels Airlines.

Anciënniteit

De 580 piloten van Brussels Airlines zien de nieuwe concurrenten niet graag komen. Ze vrezen dat de ervaren, goed verdienende piloten van Thomas Cook over hen zullen springen en hun promotiekansen zullen dwarsbomen. De piloten van Brussels Airlines moesten bij de herstructurering in 2012 sterk inleveren. Wie in 2002 van het failliete Sabena overkwam, verloor zelfs al zijn anciënniteit. ‘Het is een emotionele discussie’, geeft Filip Lemberechts van de liberale vakbond toe.

De piloten van Brussels Airlines willen ons buiten houden.
Piloten THomas Cook Airlines

Om de rechten van de Brussels Airlines-piloten te vrijwaren sloten de drie vakbonden twee weken voor de overname snel een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) met de directie, die enkel van toepassing is op de piloten en het cabinepersoneel van Thomas Cook Airlines. Volgens de cao kan het loon van de Thomas Cook’ers nooit verbeteren als zo een onevenwicht ontstaat ten nadele van de werknemers van Brussels Airlines.

Het akkoord leidde tot ergernis bij het personeel van Thomas Cook Airlines. Zolang er geen akkoord over de integratie is, kunnen de piloten niet meedingen naar de gegeerde langeafstandsvluchten. De gesprekken staan naar verluidt nog niet ver. ‘Ze willen ons buiten houden’, klinkt het boos bij een Thomas Cook’er.

Cao

Dat ook de christelijke bediendenbond LBC de cao ondertekende, leidde bovendien tot gerommel in het ACV. Bij de christelijke vakbond zitten, in tegenstelling tot bij de socialisten en de liberalen, twee diensten op het dossier. De christelijke transportbond ACV-Transcom, die bevoegd is voor Thomas Cook Airlines, wist niet dat de LBC, dat bevoegd is voor Brussels Airlines, met de cao zou instemmen. ‘Het klopt dat ze boos zijn’, zegt LBC-secretaris Paul Buekenhout. ‘Maar mijn achterban bij Brussels Airlines vroeg me uitdrukkelijk de cao te ondertekenen.’

De socialistische bediendebond BBTK wijst erop dat piloten individueel perfect kunnen overstappen naar Brussels Airlines, en zo carrière maken. ‘Als een piloot van Thomas Cook morgen een contract bij Brussels Airlines ondertekent, krijgt hij precies dezelfde voordelen. Als hij dat niet doet, blijven de oude voorwaarden van toepassing’, zegt federaal secretaris Anita Van Hoof. ‘Zo gebeurde het ook bij de overname van Virgin Express door Brussels Airlines (in 2004, red.).’

Brussels Airlines houdt zich op de vlakte. ‘De gesprekken zijn bezig, we willen ze zo snel mogelijk afronden’, zegt woordvoerster Wencke Lemmes. Bernard Gustin, de CEO van Brussels Airlines, gaf eerder al aan dat geen enkele piloot zijn carrière gedwarsboomd ziet aangezien Brussels Airlines blijft groeien en zo nieuwe kansen ontstaan. De vraag is of dat alle piloten geruststelt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud