Piloten vrijgepleit bij ramp Ethiopian

Een Boeing 737 MAX. ©Photo News

De piloten van Ethiopian Airlines hielden zich aan de procedures van Boeing, maar konden het in Ethiopië verongelukte vliegtuig niet onder controle houden. Dat blijkt uit een Ethiopisch rapport.

Volgens een eerste rapport van onderzoekers naar de dodelijke vliegramp maakte vlucht 302 van Ethiopian Airlines herhaaldelijk een duikvlucht.

De vlucht verliep bij het opstijgen heel normaal, totdat de neus van het vliegtuig plots omlaag ging, zonder dat de piloten daar opdracht voor hadden gegeven. Zij kregen het vliegtuig weer recht, maar het bleef een neusduik maken.
Dagmawit Moges
Minister van Transport Ethiopië.

'Ondanks al het harde werk van de piloten, die volledig juist handelden, konden ze het vliegtuig niet in de lucht houden', melden de onderzoekers bij monde van de Ethiopische minister van Transport Dagmawit Moges. 'Uit het rapport blijkt dat het personeel herhaaldelijk de procedures volgde die door de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing  waren geleverd'.

De minister benadrukte dat het niet om de schuldvraag gaat, maar om het verhogen van de veiligheid.

Hoogteregelaar

Bij het ongeluk op 10 maart kwamen alle 157 inzittenden om het leven. Daarna kwam aan het licht dat in het type toestel van Boeing, een 737 Max 8, een nieuw veiligheidssysteem was geïnstalleerd. Dat Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) duwt de neus van het toestel automatisch naar omlaag. Het onderzoeksrapport geeft vooralsnog de automatische hoogteregelaar niet de schuld, maar vertelt wat er is gebeurd.

'De vlucht verliep bij het opstijgen heel normaal totdat de neus van het vliegtuig plots omlaag ging, zonder dat de piloten daar opdracht voor hadden gegeven. Zij kregen het vliegtuig weer recht, maar het bleef een neusduik maken', aldus de transportminister die vindt dat Boeing het systeem grondig moet nakijken.

Het systeem dat de neus van de in Ethiopië verongelukte Boeing automatisch omlaag duwde, zou vier keer zijn herstart nadat de piloot het had uitgeschakeld.

In oktober vond een soortgelijk ongeluk plaats in Indonesië met eenzelfde soort toestel, waarbij 189 mensen omkwamen. Ook in dat vliegtuig was het MCAS geïnstalleerd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect