Pilotenstakingen bedreigen grote twee

©EPA

De grootste luchtvaartgroep van Europa Lufthansa wordt morgen vrijdag opnieuw getroffen door een staking. De piloten van lagekostendochter Germanwings leggen het werk neer. Ook bij nummer twee Air France is een actie op komst.

Lufthansa kondigde kort na de middag aan dat de loononderhandelingen met de pilotenvakbond Cockpit mislukt zijn. Personeelsdirecteur Bettina Volkens van de luchtvaartgroep had met ultieme gesprekken gehoopt een staking vrijdag te vermijden bij dochter Germanwings. Die budgetvlieger verzorgt 164 vluchten per dag vanuit secundaire Duitse luchthavens naar de meeste Europese landen, waaronder België. Daarvan zouden er 116 moeten geschrapt worden, waardoor 15.000 passagiers getroffen worden.

Volgens luchtvaartanalist Jürgen Pieper van beurshuis Metzler kan de werkonderbreking vrijdag een hap van twee tot drie miljoen euro uit de operationele winst van de Lufthansa-groep nemen. De schade blijft min of meer beperkt omdat Germanwings geen langeafstandsvluchten uitvoert en en dus ook de luchthavens van München en Frankfurt niet geraakt worden. Germanwings heeft zijn basis in Keulen, maar vliegt onder meer ook vanuit Hamburg, Berlijn en Stuttgart. De staking loopt van 6u tot 12u.

In april was de toestand veel ernstiger met een algemene pilotenstaking binnen de Lufthansa-groep. De drie dagen durende staking zorgde voor ellende bij 425.000 passagiers en kostte de groep 60 miljoen euro. De motieven voor de actie toen zijn nog altijd dezelfde . De piloten willen dat Lufthansa opnieuw toelaat dat ze met 55 jaar met vervroegd pensioen kunnen met behoud van maximum 60 procent van hun laatste loon. De regeling werd afgeschaft toen een piloot weigerde met pensioen te gaan en van het Europees Hof gelijk kreeg.

Van de 9.000 piloten die Lufthansa telt, werkt een 700-tal bij Germanwings.

Bij Air France-KLM heeft SNPL AF Alpa, de sterkste vakbond bij de piloten, een stakingsaanzegging ingediend voor de week van 15-22 september. Net zoals Lufthansa het gros van zijn Europese vluchten onderbracht bij Germanwings, dat lagere kosten heeft, wil Air France een grotere rol geven aan zijn budgetdochter Hop en aan de Nederlandse vakantievlieger en lagekostenmaatschappij Transavia, een dochter van KLM. Dat alles maakt deel uit van het besparingsplan Perform 2020 waarin de vakbond meer zeg wil.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud