Advertentie

Pisteverlenging op Brussels Airport veroorzaakt commotie

©BELGAIMAGE

Volgens een uitgelekt strategieplan overweegt Brussels Airport een piste te verlengen om meer vliegverkeer aan te trekken. Actiecomités en politici vrezen voor onteigeningen en meer geluidshinder.

Brussels Airport, de uitbater van de luchthaven van Zaventem, overweegt om een van zijn drie pistes 800 meter te verlengen. Dat blijkt uit het geheime strategiedocument Vision 2040, dat gisteren uitlekte in Het Nieuwsblad.

De piste, genaamd 25Links, is al jaren het voorwerp van discussie. Omdat de piste erg kort is en geen taxibaan heeft, is het voor vliegtuigen amper mogelijk om er op te stijgen. Daarom kunnen op 25Links enkel vliegtuigen landen, en moeten bijna alle vluchten vanop 25Rechts opstijgen.

©Mediafin

Als 25Links 4 kilometer lang wordt (800 meter meer dan vandaag), kunnen er in de toekomst wel vliegtuigen opstijgen. En zou Brussels Airport zijn vliegtrafiek volgens Het Nieuwsblad met de helft kunnen verhogen. De luchthaven van Zaventem moet groeien als ze niet nog meer achterstand op haar Europese concurrenten wil oplopen.

We gaan van ons dorp geen tweede Doel maken.
KURT Ryon
Burgemeester Steenokkerzeel

Maar het idee van Brussels Airport stuit op veel kritiek. Vooral in Steenokkerzeel en Kortenberg, waar heel wat woningen onteigend zouden moeten worden. ‘Dit kan niet’, reageert Kurt Ryon, de burgemeester van Steenokkerzeel (Klaver/ N-VA). ‘We gaan van ons dorp geen tweede Doel maken.’

Ook enkele actiecomités zijn boos. ‘Als dit plan doorgaat, creëert Brussels Airport rond de luchthaven de woestijn die nodig is om meer te vliegen’, zegt Josephine Overeem van Actie Noordrand. ‘Brussels Airport moet beseffen dat het geen tientallen kilometers buiten de agglomeratie ligt. Dit is krankzinnig.’ Bovendien dreigen gemeenten die op de routes vanuit piste 25Links liggen bij een verlenging last te hebben van dubbel zoveel brullende motoren.

Vlaamse en Brusselse actiecomités vechten al jaren tegen de geluidsoverlast en de vliegroutes. De discussie laait weer op omdat het Brussels Gewest vanaf 1 januari een nultolerantie invoert voor vliegtuigmaatschappijen die de strikte Brusselse geluidsnormen niet respecteren.

BRUSSELS AIRPORT

23,5 miljoen passagiers.

239.000 bewegingen.

226 rechtstreekse verbindingen.

77 luchtvaartmaatschappijen actief.

489.000 ton cargo, goed voor 20.000 directe en 40.000 indirecte jobs

3,2 miljard euro toegevoegde waarde voor België.

(Bron: Brussels Airport 2015)

En zo krijgt de strategienota meteen een communautaire kant. ‘Brussels Airport wil die boetes in de toekomst vermijden door Brussel te ontlasten en meer vliegtuigen boven Vlaanderen te sturen’, zegt Frederic Petit (LB-Union), de burgemeester van Wezembeek-Oppem. ‘De vluchten boven Brussel kunnen zo worden beperkt en de last wordt verschoven naar de oostrand’, vindt Kamerlid Eric Van Rompuy (CD&V), ook schepen van Ruimtelijke Ordening in Zaventem. ‘Dit is onaanvaardbaar.’

Net omdat de verlenging van de piste zoveel kritiek oproept, geeft Brussels Airport meteen een plan B in zijn strategienota. Daarbij zou enkel de taxibaan naast de piste 25Links verlengd worden, waardoor er meer vliegtuigen kunnen opstijgen, maar minder dan gepland.

Brussels Airport beklemtoonde gisteren dat het document enkel een basis vormt voor een dialoog met alle betrokkenen. ‘Onze visie 2040 bevat projecten op korte, middellange en lange termijn en geeft de grote lijnen van de toekomst van Brussels Airport weer.’

Toch heeft de luchthavenuitbater de nota al vertrouwelijk besproken met de federale regeringstop en federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Die werkt aan een globale oplossing ‘om de discussie over het vliegtuiglawaai te verzoenen met de economische belangen van de luchthaven’.

Vanmiddag geeft Brussels Airport op een persconferentie meer uitleg over zijn strategienota. Vanavond zijn ook de burgemeesters en schepenen van de omliggende gemeenten uitgenodigd voor overleg.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud