Advertentie
Advertentie

Qatar splijtzwam voor Europese luchtvaart

Qatar heeft een wig gedreven tussen British Airways en de andere grote Europese maatschappijen ©EPA

De Arabische luchtvaartmaatschappijen hebben een wig gedreven tussen hun grote Europese concurrenten. De lobbyorganisatie AEA komt verzwakt uit de strijd.

Geen enkele van de betrokken partijen heeft tot nog toe gecommuniceerd over de rel en de exit van twee invloedrijke leden uit de Vereniging voor Europese Luchtvaartmaatschappijen (AEA), maar British Airways noch Iberia zijn niet meer terug te vinden op de ledenlijst van de invloedrijke beroepsvereniging en lobbyorganisatie. Ook Brussels Airlines is AEA-lid.

Volgens Aviation Daily, de nieuwsbrief van het invloedrijke Aviation Week, hebben de twee beslist de deur achter zich toe te slaan, na een aanvaring met Lufthansa en Air France-KLM over de te volgen strategie tegenover de alsmaar machtiger Arabische maatschappijen, als Qatar Airways, Emirates en Etihad Airways. Iberia en BA zijn zusterbedrijven onder de holding International Airlines Group (IAG).

Het gaat om de ‘ergste clash tussen (traditionele) Europese luchtvaartgroepen over de manier waarop de Golf-carriers moeten aangepakt worden’, aldus de nieuwsbrief. De reactie van IAG: ‘Onze houding in verband met enkele belangrijke beleidsopties zit niet op dezelfde golflengte als die van vele andere AEA-luchtvaartmaatschappijen’. IAG is van mening dat ‘de mondiale liberaliserinig van de sector van fundamenteel belang is om verder te groeien en we zijn niet bereid daarvoor compromissen te sluiten’.

Volgens Aviation Daily draait het conflict rond de eisen van Air France-KLM en Lufthansa om de toegang van de Golf-luchtvaartmaatschappijen tot de Europese markt te beperken. Ze vragen ook dat er gekeken wordt naar wat zij beschouwen als staatssteun voor de drie genoemde Arabische carriers. De CEO van IAG en baas van British Airways, Willie Walsh, heeft al bij herhaling aangegeven dat hij ‘geen probleem’ heeft met de expansie van die luchtvaartmaatschappijen en dat hij ze zelfs bewondert.

De belangen van IAG zijn sinds enige tijd niet meer gelijklopend met die van andere Europese maatschappijen. British Airways en Qatar Airways werken al langer operationeel samen en begin dit jaar nam Qatar zelfs een belang van tien procent in IAG en werd daarmee de grootste aandeelhouder. Qatar wil dat belang zelfs nog verhogen.

Verenigde Staten

In de VS loopt ook een lobby-campagne tegen de Arabische carriers onder leiding van Delta Air Lines, United Airlines en American Airlines, de grote drie van de Verenigde Staten. Zij beweren dat de maatschappijen uit de Golf-regio tot nog toe voor 40 miljard dollar aan overheidssteun ontvingen. JetBlue Airways en Alaska Airlines leunen meer aan bij het kamp van IAG, maar een breuk in de Amerikaanse tegenhanger van de AEA, de A4A of Airlines for America, zou er niet zitten aan te komen.

De breuk van IAG met AEA komt niet helemaal onverwacht. Op de laatste AEA-top in Istanbul was Willie Walsh er al niet meer bij. AEA zou wel verwoede pogingen ondernomen hebben om British Airways en Iberia als leden aan boord te houden – IAG was als holding geen lid. Maar zelfs persoonlijke interventies en een bezoek aan Walsh van Temel Kotil, CEO van Turkish Airlines enmomenteel AEA-voorzitter, hebben niet kunnen baten, aldus nog Aviation Daily.

Volgens sommige bronnen lag Walsh al jaren dwars en kon hij zich ook niet vinden in het verzet van de andere AEA-leden tegen de manier van werken van Norwegian Air Shuttle, de op twee na grootste lagekostenmaatschappij van Europa. Die werken met schijnzelfstandige piloten en recruteren Aziatisch personeel via lokale brokers voor hun Europese vluchten

AEA-woordvoerder Geert Sciot bevestigde gisterenavond het vertrek van BA en Iberia. Het verlies van BA en Iberia verzwakt de AEA als lobbyorgaan aanzienlijk. De twee andere belangrijke beroepsfederaties zijn de IACA, dat de vakantievliegers en chartermaatschappijen verenigt en de ELFAA, dat de lagekostenmaatschappijen zoals Ryanair en easyJet groepeert. Sciot zei dat gesprekken lopen met IACA - waarvan onder meer Jetairfly lid isover een mogelijke samenwerking. Of die kan leiden tot een fusie wou hij niet bevestigen.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud