Raad van State beperkt nachtelijke cargovluchten Oostende

Op de luchthaven van Oostende mogen 's nachts geen vrachtvliegtuigen meer landen of opstijgen. ©Photo News

De Raad van State vernietigt een eerdere versoepeling van het nachtvluchtregime op de luchthaven van Oostende. Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege had die toegestaan, maar wordt nu dus teruggefloten.

Op de luchthaven van Oostende zullen 's nachts tijdelijk minder vrachtvliegtuigen landen. De Raad van State heeft vorige week een beslissing van Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvliege (CD&V) over het nachtvluchtregime op de luchthaven vernietigd.

De bestaande milieuvergunning gunt de luchthaven momenteel 1.080 nachtelijke bewegingen per jaar. Maar die vliegtuigen mogen tussen 23 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends niet te veel geluid produceren (hoogstens de norm 'QC12').

Omdat de meeste vrachtvliegtuigen in Oostende luider zijn dan QC12, besliste het luchthavenbestuur van de West-Vlaamse bestendige deputatie eind 2015 dat er in Oostende 's nachts toch 180 bewegingen mogen plaatsvinden met vliegtuigen die voldoen aan de geluidsnorm QC26. Dat maakte het mogelijk dat vliegtuigen met vertraging 's avonds alsnog kunnen landen. 

Storm in glas water

De lokale actiegroep Wiloo (Werkgroep Impact Luchthaven Oostende op de Omgeving), die zich verzet tegen de geluidsoverlast, ging in beroep tegen die geste. Maar Vlaams minister Schauvliege bevestigde, ondanks een negatief advies uit haar administratie, de beslissing van de bestendige deputatie. 

Vorige week oordeelde de Raad van State dat Schauvliege haar beslissing onvoldoende motiveerde. De minister moet daarom een nieuwe beslissing nemen. Die procedure kan mogelijk enkele maanden duren. 

In de tussentijd kunnen op de Oostendse luchthaven 's nachts voorlopig geen vliegtuigen met een geluidsproductie tussen QC12 en 26 landen of vertrekken. Stillere cargovliegtuigen blijven wel welkom 's nachts. 

Luchthavenbaas Marcel Buelens relativeert de impact op de luchthaven. 'Dit is een storm in een glas water op zee. Dit jaar vonden er 's nachts in Oostende nog maar 17 vluchten plaats met een geluidsnorm boven QC12. Veel vrachtvliegtuigen, bijvoorbeeld die van Egypt Air, maken immers minder lawaai', aldus Buelens. 'Maar het is wel zeer vervelend in onze discussies met ge├»nteresseerde nieuwe spelers', geeft hij toe.

Minder vracht

De luchthaven van Oostende scoort al een tijd slecht op vrachtgebied. In 2017 werd op de 'Airport Ostende-Bruges' 23.000 ton vracht verzet, vijf procent meer dan een jaar eerder. Maar tien jaar geleden vervoerde de luchthaven nog meer dan 100.000 ton per jaar. Ter vergelijking: in Zaventem werden vorig jaar 536.000 ton vervoerd, in Luik 717.000. 

De afhandelaar Aviapartner vroeg vorige maand een gerechtelijk akkoord aan voor zijn activiteiten op Oostende. 'Oostende is met 20.000 ton cargo veel te klein', zei voorzitter Laurent Levaux daarover. 'We verliezen er op een bedrijf met 49 mensen een half miljoen euro per jaar.' 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content