opmerkelijk

Ryanair berispt voor groene claim

Een Ryanair-toestel op de luchthaven van Rome. ©AFP

De Britse reclamewaakhond ASA noemt een advertentiecampagne van de budgetvlieger misleidend.

De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair mag zichzelf in een advertentiecampagne niet het properste luchtvaartbedrijf onder de grote spelers in Europa noemen. Dat heeft de Britse reclamewaakhond Advertising Standards Authority (ASA) woensdag bekendgemaakt.

De ASA oordeelt dat de campagne misleidend is omdat Ryanair nalaat bewijzen aan te dragen voor zijn claim, onder meer door geen cijfers te geven in de advertenties. Bovendien vindt de instantie dat het begrip 'grote luchtvaartmaatschappij' moeilijk te definiëren is.

Niet onder de indruk

Het is niet de eerste keer dat Ryanair en zijn no-nonsensetopman Michael O'Leary botsen met reclametoezichthouders. Eerder waren er al conflicten over onder meer de voorwaarden voor kortingen.

Ook nu is het bedrijf niet onder de indruk. Het noemt zich 'ontgoocheld en verrast' en herhaalt de groenste luchtvaartmaatschappij van Europa te zijn. Volgens Ryanair stoot het 69 gram CO2 per passagierskilometer uit, wat 23 procent minder is dan het gemiddelde van Lufthansa, British Airways-moeder IAG, Air France-KLM en EasyJet.

Daar staat tegenover dat het volgens gegevens van de EU in 2018 een van de tien grootste vervuilers van Europa was, door het grote aantal vluchten en passagiers. De tien worden gedomineerd door met kolen gestookte energiecentrales.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud