Ryanair financiert zelf toekomstig 'concurrent'

CEO Christoph Müller van Aer Lingus wil van geen wijken weten ©via Bloomberg

Europa's grootste budgetvlieger zet een slotoffensief in om de EU ervan te overtuigen in te stemmen met de overname van Aer Lingus. Op een bijzonder originele maar eveneens dubieuze manier: Ryanair heeft Flybe ervan overtuigd een luchtvaartmaatschappij te starten om voor voldoende concurrentie op de Ierse markt te zorgen.

Op 6 maart wordt over die mogelijke overname een beslissing verwacht van de Europese Commissie. Die maakt zich vooral zorgen over een gebrek aan concurrentie op de Ierse luchtvaartmarkt, als Ryanair Aer Lingus zou inlijven. Anticiperend op dat bezwaar heeft Ryanair de Britse luchtvaartmaatschappij Flybe ervan overtuigd een nieuwe carrier op te richten die de Ierse markt zou bedienen.

De nieuwe maatschappij zou Flybe Ireland heten en 100 miljoen euro en 9 vliegtuigen van Ryanair krijgen. Ze 'belooft' om 43 routes te vliegen gedurende minstens drie jaar. Op voorwaarde dat het bod van Ryanair op Aer Lingus - dit is al de derde poging - slaagt. De Europese Commissie had Ryanair een laatste kans gegeven om voorstellen te doen om voldoende concurrentie in Ierland te behouden.

Volgens Flybe kreeg de deal met Ryanair groen licht van 64 procent van zijn aandeelhouders, waardoor Ryanair het akkoord als 'bindend' kan presenteren aan de EU.  'Dit is geen kort leven beschoren, dit is een langetermijnproject', verzekerde Jim French, CEO van Flybe. 'Als Flybe Ireland van de grond komt, zal het een nieuwe, degelijk gekapitaliseerde business zijn'.

Lachtertje

Aer Lingus blijft intussen de avances van Ryanair afwijzen. 'Dit is een erg duister akkoord', reageerde Christoph Müller, CEO van de Ierse maatschappij en in 2001 de laatste topman van Sabena. ''Een artificiële concurrent creëren met eigen middelen (die van Ryanair), is echt een lachertje'. Volgens Müller is Flybe bovendien een 'zwakke, bijna failliete luchtvaartmaatschappij'.

Müller maakte vanochtend bekend dat de winst van Aer Lingus Group Plc het voorbije jaar daalde van 84,4 naar 40,6 miljoen euro. Toch wordt het dividend met 25 procent opgetrokken tot 4 cent per aandeel omdat de operationele winst steeg met 40 procent tot 69,1 miljoen, iets beter dan verwacht. Het aandeel klimt 0,5 procent tot 1,29 euro in Dublin, één cent onder het bod van Ryanair.

Ryanair bezit op dit ogenblik 29,82 procent van Aer Lingus, een belang dat het al verwierf in 2007. Sindsdien heeft CEO Michael O'Leary tevergeefs geprobeerd de controle over de voormalige nationale luchtvaartmaatschappij van Ierland te verwerven. De eerste poging werd tegengehouden door de EU, de tweede keer trok Ryanair zelf zijn bod in. Het bod dat nu werd uitgebracht van 1,3 euro per aandeel is 694 miljoen euro waard.

Los van de EU is de Ierse regering het grootste obstakel voor een overname, want die heeft een blokkeringsminderheid van 25 procent in Aer Lingus.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud