Advertentie

Ryanair vraagt 'soepeler' prijsbeleid Zaventem

Een jaar geleden ging Ryanair van start in Zaventem, met succes ©PETER MAENHOUDT

De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair kan sneller groeien in Zaventem. 'Maar dan moet Brussels Airport iets doen aan zijn prijzen', zegt David O'Brien, de commercieel directeur van de Ierse lagekostenmaatschappij. Op dit ogenblik werkt de luchthaven aan nieuwe tarieven, de huidige lopen af einde maart 2016.

Een jaar geleden ging Ryanair van start op Brussels Airport, twaalf maanden later noemt commercieel directeur David O'Brien de operatie een succes. 'Iedereen sprak toen van een ramp voor de Belgische economie, maar wij hebben er mee voor gezorgd dat de nationale luchthaven sterk is gegroeid en dat ging niet ten koste van de 'lokale' luchtvaartmaatschappij (Brussels Airlines), integendeel die kende ook een forse expansie.' Ryanair gaat er prat op dat het vooral nieuw luchtverkeer creëert.

O'Brien toonde zich op een persconferentie ook heel lovend over de dienstverlening van Brussels Airport, die beantwoordt aan de eisen die Ryanair stelt. 'Onze operationele samenwerking is uitstekend', aldus de directeur. Maar tegelijk stak hij een waarschuwende vinger op: 'Zaventem heeft een probleem met zijn prijsbeleid, 90 procent van de luchthavenkosten hangen af van het aantal passagiers, in andere luchthavens zoals Gatwick is het aantal landingen (bewegingen) doorslaggevend.'

De 'Belgische' arbeidscontracten

*In een tussenvonnis besliste de rechter onlangs dat Ryanair op vraag van BATA, de Belgische luchtvaartmaatschappijen, inzage moet geven in zijn arbeidscontracten. Die zouden de Belgische regels niet respecteren en dus voor deloyale concurrentie zorgen. Juridisch directeur Juliusz Komorek van Ryanair zei gisteren op een persconferentie dat de luchtvaartmaatschappij pas zal reageren als er definitief vonnis is. Hij bevestigde wel dat sinds 2013 vliegend personeel dat woont in ons land onderworpen is aan het Belgisch stelsel van sociale zekerheid, maar fiscaal onder het Ierse regime. Eerdere rechtszaken stelden Ryanair in het gelijk.

De 'subsidies' aan Brussels Airlines & Co

*Ryanair trok vorig jaar naar de rechtbank, de Raad van State en de Europese Commissie met een klacht tegen het subsidiestelsel voor drie Belgische luchtvaartmaatschappijen. Die moeten hun veiligheidskosten op Brussels Airport niet meer betalen. 'Twee weken geleden vroeg de Commissie meer uitleg van de betrokkenen', aldus Komorek. 'Een duidelijker geval van staatssteun onder de neus van de Europese Commissie is moeilijk denkbaar en ze deden zelfs geen poging om het te verbergen. We twijfelen er niet aan dat ze (Brussels Airlines, Jetairlfy, Thomas Cook, nvdr) die steun uiteindelijk zullen moeten terugbetalen'.

Volgens O'Brien stimuleert die tariefstructuur van Zaventem luchtvaartmaatschappijen niet om meer nieuwe bestemmingen te openen, maar eerder om de frequentie van bestaande routes te verhogen. Eigenlijk vindt Ryanair Brussels Airport te duur. 'We gaan op termijn vier vliegtuigen baseren in Kopenhagen, Zaventem zou zich moeten afvragen waarom die niet naar daar komen', aldus O'Brien. Vandaag heeft Ryanair al vier toestellen gebaseerd in Brussels Airport, dat wil zeggen dat ze daar overnachten.

Hoeveel Charleroi - nog steeds veruit de belangrijkste luchthaven voor Ryanair in ons land - goedkoper is dan Zaventem wou O'Brien niet zeggen, maar hij wond er geen doekjes om dat Kopenhagen betere voorwaarden biedt en dat de vaste kosten/tarieven er lager liggen en de prikkels hoger. 'Het tarievensysteem is er merkelijk beter. De concurrrentie gaat trouwens niet zozeer tussen de twee Belgische luchthavens, maar tussen Zaventem en andere Europese luchthavens.'

Het belet niet dat Ryanair in zijn eerste operationeel jaar op Zaventem meer dan een miljoen klanten telde en deze zomer zijn aanbod nog uitbreidt met Dublin en Verona, en zo vanuit Brussel op twaalf bestemmingen vliegt. In Charlerloi komen Athene, Boekarest, Praag en Riga erbij, waardoor het aantal routes er oploopt tot 77. Dat zou voor Brussels Airport dit jaar 1,7 miljoen klanten moeten opleveren, voor Charerloi 5,2 miljoen. 'En we gaan later dit jaar nog nieuwe routes aankondigen, zodat we rekenen op meer dan 7 miljoen passagiers in België', aldus O'Brien.

Daarmee wordt Ryanair de grootste luchtvaartmaatschappij in ons land, voor Brussels Airlines en Jetairlfy, met een marktaandeel van ruim 23 procent. Op Brussels Airport alleen zal Brussels Airlines met afstand de grootste blijven. Overigens kondigde Ryanair daarna nog aan dat het vanaf volgende winter vanuit Charleroi gaat vliegen naar...Kopenhagen.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud