Ryanair wil Brussel verbinden met twaalf steden in VS

Michael O'Leary, de CEO van Ryanair, heeft grote plannen voor Brussel ©Photo News

De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair heeft grote ambities in Brussel. Topman Michael O’Leary wil zo snel mogelijk verbindingen opstarten tussen Brussel en twaalf steden in de VS.

Dankzij zijn fijnmazig Europees netwerk is Ryanair uitgegroeid tot de grootste luchtvaartmaatschappij (in aantal passagiers) van het continent. Maar het ligt niet in het karakter van de ambitieuze O’Leary om daarmee tevreden te zijn.

De luchtvaartmaatschappij met thuisbasis in Dublin wil ook een uitdager worden op de markt voor langeafstandsvluchten van Europa naar Amerika. Liefst zo snel mogelijk. Alleen moet ze nog wachten op de langeafstandstoestellen, genre Boeing 787 of Airbus 330. Ryanair wil snel starten, maar dan moet het hopen dat een andere maatschappij een order bij de vliegtuigbouwers annuleert. Het bedrijf spreekt ten vroegste van 2018 of 2019.

Opvallend is dat O’Leary voor die langeafstandsvluchten een sleutelrol ziet voor Brussel, zegt hij in een gesprek met La Libre Belgique. ‘Als we beginnen met dit plan, is Brussel een van de voornaamste bestemmingen in Europa die we willen verbinden met twaalf Amerikaanse steden. Brussel is de hoofdstad van Europa en een mooie toeristische bestemming’, paait de Ier. ‘Bovendien is de stad niet goed verboden met dat deel van de wereld. Dat is de schuld van Brussels Airlines, dat niet in die taak geslaagd is.’ Volgens O’Leary zou ook Charleroi kunnen profiteren van de promotie van Brussel en mogelijk een Amerikaanse verbinding krijgen. ‘De Amerikanen verdienen het om Charleroi te ontdekken.’

Ryanair is sinds 1997 actief in ons land, lange tijd uitsluitend via Charleroi. ‘Iedereen vertelde me: ‘Ai, Charleroi.’ Maar nu is het een groot commercieel succes’, zei O’Leary. ‘In 2015 zullen we bijna 7 miljoen passagiers vervoeren in België. Dat maakt ons de grootste maatschappij van het land.’

De Ier heeft geen hoge pet op van Brussels Airlines. ‘We maken ons absoluut geen zorgen over zijn lagekostenaanbod. Elk idee van Lufthansa of zijn filialen (Lufthansa heeft 45 procent in Brussels Airlines, red.) om lage prijzen aan te bieden werkt niet. Je kan niet aan low cost doen als je zo’n hoge kostenstructuur hebt. Zelfs niet met subsidies van de staat.’

Ryanair heeft trouwens bij de Europese Commissie klacht ingediend tegen de steun van de Belgische overheid aan de Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, Thomas Cook en Jetairlfy. Brussels Airlines zou daarbij (in 2013) op zo’n 15 miljoen euro extra inkomsten kunnen rekenen. O’Leary: ‘Thomas Cook, een Belgische maatschappij? Laat me niet lachen. Dit overheidsplan is enkel bedoeld om die drie luchtvaartmaatschappijen op Zaventem te laten profiteren.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud