Advertentie

Ryanair wil tegen 2030 een achtste duurzame brandstof gebruiken

©REUTERS

Een achtste van Ryanairs vloot moet binnenkort vliegen op duurzame brandstoffen. Dat zei de luchtvaartmaatschappij donderdag.

CEO Michael O’Leary reageert daarmee op de milieutaksen die veel Europese landen invoeren en die een grote bedreiging vormen voor de lagekostenmaatschappijen. Ook British Airways had zich er al toe verbonden om 10 procent van zijn vloot te laten vliegen op duurzame brandstof. Vliegtuigmaatschappijen krijgen almaar meer te kampen met imagoschade door hun grote uitstoot van CO₂.

Als grootste luchtvaartmaatschappij van Europa hebben we de plicht onze impact op het milieu tot een minimum te beperken.

Thomas Fowler
Directeur duurzaamheid Ryanair
Advertentie

Met de vergroening van hun vloot lijken de vliegtuigmaatschappijen te willen inspelen op de vliegschaamte van een groeiend aantal passagiers.

Ryanair zegt dat het een van de laagste niveaus van koolstofuitstoot per passagier in Europa heeft. Dat komt door het hoge aantal passagiers dat het in zijn jets perst, het beperkte aantal lege stoelen en de lage gemiddelde leeftijd van zijn vloot. Critici zeggen dat het goedkope bedrijfsmodel mensen aanmoedigt vaker te vliegen en de groei van het totale aantal passagiers stimuleert.

Ryanair beweerde eerder in een advertentie het properste luchtvaartbedrijf van de grote spelers in Europa te zijn, maar werd daarvoor teruggefloten door de Britse reclamewaakhond ASA, omdat het geen bewijzen of cijfers aandroeg.

Frituurolie

Duurzame brandstoffen zijn gemaakt van gebruikte frituurolie of dierlijk afvalvet, maar ze kunnen ook gewonnen worden uit bosafval en energiegewassen, zoals snelgroeiende planten en algen. Over het algemeen produceert duurzame vliegtuigbrandstof tot 70 procent minder koolstof dan fossiele brandstoffen. Dat geeft de luchtvaartsector de mogelijkheid groener te vliegen in afwachting van nog groenere vliegtuigen die hybride, elektrisch of op waterstof zouden vliegen. Die komen er mogelijk vanaf 2030.

Advertentie

Ryanair wil van ongeveer 150 miljoen passagiers per jaar voor de pandemie evolueren naar 200 miljoen over vijf jaar, hoewel het zegt dat het aantal korteafstandsvluchten in Europa na de pandemie waarschijnlijk tot 30 procent lager zal zijn.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Conner Rousseau met CD&V-voorzitter Sammy Mahdi na een recent formatieoverleg.
Vooruit stuurt alarmsignalen over formatie uit
Terwijl de federale regeringsonderhandelingen maandag verder gingen over veiligheid, lijken de Vlaamse socialisten weer heel hard te twijfelen. De nieuwe supernota die Bart De Wever voorlegde, zorgde voor 'de lastigste vergadering' sinds het begin van de formatie.
Gesponsorde inhoud