Ryanair ziet ticketprijzen nog niet stijgen

Ryanair gelooft niet dat vliegtickets deze zomer duurder worden. ©EPA

De budgetvlieger duikt over het derde kwartaal 19,6 miljoen euro in het rood en ziet niet meteen beterschap. ‘De overcapaciteit in Europa blijft de prijzen van vliegtickets onder druk zetten.’

Ryanair  is er in de drie maanden tot eind december niet in geslaagd een stijging van het aantal passagiers (+8%)  en van de omzet (+9% tot 1,53 miljard euro) om te zetten in nettowinst. De scherpe prijsconcurrentie in Europa en hogere kosten voor brandstof en personeel deden de onderste lijn van de resultatenrekening 19,6 miljoen euro onder nul gaan.

Tel je ook uitzonderlijke resultaten mee - zoals de opstartverliezen bij de overgenomen Oostenrijkse maatschappij Laudamotion - dan bedroeg het nettoverlies zelfs 46,5 miljoen euro.

Echt onverwacht is dat niet: Ryanair waarschuwde half januari nog dat zijn jaarwinst 100 tot 200 miljoen euro lager zal uitvallen dan eerder verwacht. Het Ierse bedrijf zat de voorbije maanden geklemd tussen stakingsacties en stijgende kosten enerzijds, en dalende ticketprijzen anderzijds. Op de korte routes in Europa daalde de gemiddelde ticketprijs zelfs tot onder 30 euro.

Extraatjes

Ryanair haalde wel een kwart meer inkomsten uit de verkoop van extraatjes zoals de optie om meer bagage in te checken, maar dat volstond niet om de winstmarges positief te maken.

En aan die toestand komt volgens topman Michael O’Leary niet meteen een einde. ‘We zijn het niet eens met de recente optimistische vooruitzichten van sommige concurrenten dat de ticketprijzen in de zomer stijgen’, klinkt het. De recente val van de olieprijs zal er volgens Ryanair toe leiden dat onrendabele maatschappijen nog een tijdje blijven vliegen en zo overcapaciteit creëren.

Het risico op een brexit blijft ‘zorgwekkend hoog’, aldus Ryanair, dat zegt te hopen dat het ‘gezond verstand zal zegevieren’. Om zijn Britse vliegroutes veilig te stellen bij een brexit zonder scheidingsakkoord heeft Ryanair in het VK voor de zekerheid een vergunning aangevraagd.

Het contract van O’Leary werd intussen met vijf jaar verlengd tot juli 2024, meldt het bedrijf. Hij zal de grote baas worden van een holding waaronder vier werkmaatschappijen vallen: Ryanair DAC, Laudamotion, Ryanair Sun en Ryanair UK.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud