analyse

Staking Aviapartner legt onmacht Brussels Airport bloot

Dinsdag organiseerden de vakbonden een solidariteitsactie op de luchthaven. ©BELGA

De luchthaven wordt alsmaar afhankelijker van beroepsgroepen die haar in een houdgreep kunnen houden.

De staking bij de bagageafhandelaar Aviapartner is aan haar zesde dag bezig. Dinsdag worden zeker 140 van de 620 vluchten op Brussels Airport geannuleerd.

Voor de luchthaven, na de haven van Antwerpen de tweede economische motor van het land, wordt sociale onrust vaste prik. Dit jaar vonden al minstens 12 sociale acties plaats. 'Brussels Airport is de kampioen van de stakingen aan het worden', klaagt een anonieme bron op de luchthaven. 'Voor het imago van België is dit dramatisch', zegt transporteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen).

Brussels Airport is dan ook erg afhankelijk van tal van partners die haar in een houdgreep kunnen houden. De grootste macht zit bij beroepen zonder wie de luchthaven niet functioneert. Bovenaan de piramide staan de verkeersleiders van Belgocontrol en Eurocontrol. Als zij ontevreden zijn of de dienst met problemen kampt, ligt het luchtverkeer binnen vijf seconden stil.

Ook zonder veiligheidsdiensten zoals G4S kan de luchthaven niet werken. De brandweer bezit dezelfde machtspositie, al hebben de pompiers al meer dan tien jaar het werk niet neergelegd. 

Daarna komen activiteiten die wel belangrijk zijn maar niet de hele luchthaven kunnen platleggen. Zo voerden de douaniers enkele weken geleden stiptheidsacties, waardoor aankomende passagiers tot een uur vertraging opliepen. De politie op de luchthaven kampt met een ernstig personeelstekort, maar houdt zich voorlopig gedeisd. 

Alsmaar vaker breken ook stakingen uit bij piloten en cabinepersoneel van luchtvaartmaatschappijen. Zo kende Brussels Airlines in mei de derde staking in zijn geschiedenis. Ook het personeel van Ryanair staakte eind september. 

Wilde staking

Maar vooral de regelmatige acties bij afhandelaars zetten kwaad bloed op de luchthaven. 'Het voorbije decennium werd elk jaar gestaakt bij Aviapartner en Swissport', wordt geklaagd bij een luchtvaartmaatschappij.

De grote reden? 'Er heerst daar gewoon geen arbeidsethiek.' Telkens volstaan een paar heethoofden om de bagageketting tot stilstand te brengen. Ook bij Aviapartner begon de miserie donderdag met een wilde staking, die de vakbonden snel moesten erkennen. 

Volgens verschillende bronnen hebben de drie vakbonden hun délégués bij Aviapartner niet onder controle. Dat kan verklaren waarom de syndicale delegatie tijdens de onderhandelingen bij Aviapartner uit meer dan 20 mensen bestaat.

Gespleten front

Van één groot vakbondsfront is op de luchthaven ook weinig te merken. In de onderhandelingen bij Ryanair duwde het ACV de socialistische en liberale vakbonden van de onderhandelingstafel. 

Vaak moeten de vakbonden luisteren naar niet-erkende corporaties. Zo zwaait de Belgische Gilde van Luchtverkeersleiders (BGATC) de plak in de verkeerstoren. Onder de piloten staat de Belgian Cockpit Association (BeCA) sterk, al taant de invloed van die groep.

Het is onduidelijk hoe Brussels Airport uit de negatieve spiraal van sociale onrust kan raken. 'Als de vakbonden vroeger het land wilden platleggen, deden ze dat op het spoor', zegt transporteconoom Van de Voorde. 'Maar tegenwoordig werkt iedereen gewoon thuis bij een spoorstaking. Daarom springen ze nu op de luchthaven. En de pers smult van de foto's van gezinnen die vastzitten op de luchthaven.'

Luchthavenbaas Arnaud Feist wil geen olie op het vuur gooien. 'Ik vraag iedereen een inspanning te doen om zo vlug mogelijk tot een akkoord te komen', zei Feist dit weekend. 'De schade voor zowel de reizigers als de luchthaven is nu al enorm.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud