Steun luchthavens Wallonië dooft uit

foto Herwig Vergult

De regionale luchthavens Brussels South Charleroi Airport (BSCA) en Liège Airport (SAB) moeten binnenkort de investeringen in hun infrastructuur zelf financieren. De Waalse regering heeft dat beslist. Brussels Airport zal blij zijn, maar moet nog wat geduld oefenen.

De stopzetting van de steun verloopt geleidelijk. De regering heeft nu een voorstel van minister André Antoine (cdH) goedgekeurd, waardoor de tussenkomst van het gewest in de financiering van de infrastructuurinvesteringen over de periode 2012-2020 geleidelijk uitdooft.

De exploitatiesubsidies die de twee luchthavens ontvangen voor hun 'opdrachten van openbare dienst' werden in 2010 al geplafonneerd en volgen dus niet meer de stijging van de omzet,  zo verzekert Antoine. In 2011 kregen BSCA en SAB samen nog bijna 61 miljoen.

Sowaer, het overheidsvehikel dat tot nog toe de planning en financiering van de infrastructuur voor zijn rekening neemt, moet nu een investeringsplan 2012-2020 uitwerken dat rekening houdt met een mechanisme van 'phasing out'.

Oneerlijke concurrentie

Brussels Airport stelt de subsidiëringspolitiek van Wallonië al lang aan de kaak omdat het volgens haar oneerlijke concurrentie inhoudt. Daardoor kan Charleroi zijn grootste klant Ryanair gunstiger voorwaarden bieden, wat dan weer de positie van Brussels Airlines in Zaventem ondermijnt.

In maart kondigde de EU-Commissie aan dat het een onderzoek naar mogelijk illegale steun van het Waalse Gewest aan Charleroi en aan Ryanair heropent en tegelijkertijd ook uitbreidt.

Dat eerste onderzoek gaat meer dan tien jaar terug. In 2004 werd Ryanair veroordeeld tot 4 miljoen boete. Maar vier jaar later maakte het Europees Hof van Justitie die beslissing ongedaan, vooral op procedurele gronden. Antoine reageerde boos op de EU-beslissing omdat ze 'bijkomende juridische onzekerheid creëert'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud