Advertentie

Stroompanne remt groei Brussels Airport niet af

De panne zorgde voor veel passagiersmiserie, maar remde de groei van de luchthaven niet af ©Photo News

De nationale luchthaven in Zaventem ontving vorige maand bijna acht procent meer passagiers, ondanks de chaos op 27 mei na de stroompanne bij Belgocontrol.

Welgeteld 2.152.448 reizigers passeerden in mei langs Brussels Airport, dat zijn er ruim 150.000 of 7,7 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De stroompanne bij Belgocontrol op 27 mei speelde vooral het overheidsbedrijf parten en minder de luchthaven. De meeste passagiers arriveerden of vertrokken hoe dan ook in Zaventem, zij het met vertraging. Het aantal vliegbewegingen daalde daarentegen met 0,4 procent omdat vluchten geannuleerd of afgeleid werden.

De trend dat het overstappend (transfer) verkeer sneller stijgt dan het zogenaamde point-to-point, die al een tijdje aan de gang is, zet zich door. Na vijf maanden staat de teller voor het transferverkeer op 0,72 miljoen, een stijging met 16,6 procent. Het globale passagiersverkeer steeg in die periode 'maar' met 10,1 procent. Het gaat vooral om reizigers van Brussels Airlines of andere Star Alliance-partners die via Zaventem naar hun eindbestemming vliegen. De hub-functie van de luchthaven blijft dus toenemen.

Transfer

'De belangrijkste groei, zowel bij opstappende als transferpassgiers, komt van Brussels Airlines dankzij het inzetten van grotere toestellen, nieuwe bestemmingen en meer vluchten. Ook bij de low cost maatschappijen en vluchten op lange afstand is er een significaten groei ten opzichte van mei vorige jaar', aldus een mededeling van Brussels Airport.  In de herst start All Nippon Airways zoals bekend met een rechtstreekse vlucht naar Tokio. Brussels Airlines opent Bremen, de achtste Duitse bestemming voor Zaventem.

Ook de ontwikkeling van de vracht loopt voorspoedig met een groei van 7,4 procent in mei. 'Alle segmenten tekenen een groei op. De sterkste groei wordt gerealiseerd bij de volvrachtvluchten (+22,4%). De afgelopen jaren heeft dit segment de grootste klappen gekregen. Dankzij nieuwkomers als Qatar Airways, Ethiopean Cargo en het Chinese Yangtze River Express, kent het nu een stevig herstel. Eind mei is ook KF Aerospace (vroeger Kelowna) gestart op Brussels Airport.

De 'integrators' - voor ruim 90% DHL - groeiden maar 1,7 procent, maar die zitten intussen op een hoog niveua. Vracht op passagiersvliegtuigen ging 3,2 procent hoger. De meeste nachtvluchten zijn vluchten van DHL, bijna alle volvrachters vliegen overdag. Brussels Airport is voor een kwart in handen van de overheid, de rest van de aandelen is verspreid over een Canadees lerarenpensioenfonds OTPP (39%) en twee fondsen van Macquarie.

Regionale luchthavens

Antwerp Airport meldt dat een grotere bagageband en een uitgebreide parking in gebruik werd genomen. In mei noteerde de luchthaven bijna een verdubbeling van het aantal passagiers tot ruim 21000, dat is vooral te danken aan de komst van Jetairfly dat routes naar Alicante, Barcelona, Berlijn, Malaga, Milaan en Mallorca opende. Milaan en Mallorca worden na de zomer wel stopgezet. VLM voegde Hamburg en Southampton aan zijn netwerk toe. 

Ostend-Bruges telde in mei 17,7 procent meer reizigers tot bijna 31.000, ondermeer dankzij de opening van een route naar Barcelona, maar zag zijn vracht verder afkalven (-44%) tot 1.984 ton. De exploitatie van beide luchthavens is in handen van de Franse groep Egis.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud