Advertentie

‘Tegen lowcosttarief naar de VS vliegen zal nooit mogelijk zijn'

© Jan de Meuleneir

Professor luchtvaarteconomie Eddy Van de Voorde is niet enthousiast over de komst van zogenaamde lowcostmaatschappijen die trans-Atlantische vluchten uitvoeren. ‘Ze zijn helemaal niet lowcost en ze bestaan al jaren.’

Vliegen van Europa naar de Verenigde Staten wordt erg goedkoop, is de jongste weken te horen. De Noorse maatschappij Norwegian begon begin juli met vluchten van Europese luchthavens naar onder andere New York en Los Angeles. Ook de Duitse maatschappij Lufthansa zal over enkele maanden via een dochtermaatschappij goedkoop over de Atlantische Oceaan vliegen.

Maar Eddy Van de Voorde, een professor luchtvaarteconomie aan de Universiteit Antwerpen, reageert temperend. ‘Het zijn geen echte lowcostmaatschappijen, maar iets goedkopere concurrenten van klassieke luchtvaartmaatschappijen. Ze bestaan al jaren. Ik noem ze lowfaremaatschappijen.’ Van de Voorde verwijst naar maatschappijen zoals Turkish Airlines, Finnair en zeker Iceland Air. In dat rijtje plaatst de professor de nieuwe trans-Atlantische maatschappijen Norwegian en de dochtermaatschappij van Lufthansa. ‘Niemand zal lagere prijzen aanbieden dan Iceland Air.’

Volgens Van de Voorde zijn veel reizigers er niet van op de hoogte dat goedkope vluchten naar Amerika nu al bestaan. ‘Nu zijn vooral budgetbewuste, jonge mensen ervan op de hoogte. De komst van meer lowfarespelers kan de doorsneereiziger op het bestaan van goedkope vluchten wijzen.’

De uitlatingen van Ryanairtopman Michael O’Leary, die zegt dat zijn maatschappij over enkele jaren naar de VS zal vliegen voor amper 10 euro, lacht Van de Voorde weg. ‘Pure promopraat. O’Leary zei ook dat passagiers zouden moeten betalen om het toilet te gebruiken en dat de zetels uit zijn vliegtuigen zouden verdwijnen, zodat passagier staand zouden kunnen worden vervoerd.’

Als Ryanair echt spotgoedkoop wil vliegen naar de VS, zou het grotere vliegtuigen moeten kopen. ‘Daar zijn nadelen aan verbonden. Ze verbruiken meer brandstof. Bovendien zouden de onderhoudskosten van Ryanair stijgen. Nu zijn de onderhoudskosten laag omdat de maatschappij maar één vliegtuigtype gebruikt.’

Volgens Van de Voorde is het ondenkbaar dat het Europese lowcostmodel toegepast wordt op transAtlantische vluchten. Daarvoor verschillen vluchten binnen Europa te veel van trans-Atlantisch vluchten. Vluchten binnen Europe duren niet lang. Daardoor kunnen maatschappijen zoals Ryanair, EasyJet en Wizz Air tot wel zeven vluchten per dag uitvoeren met één toestel. ‘Een vliegtuig van Ryanair begint doorgaans 25 minuten na zijn vorige vlucht al aan een nieuwe. Dat is niet mogelijk voor lange afstanden.’

Een andere moeilijkheid zijn maaltijden. Daarvoor moeten passagiers bij goedkope maatschappijen doorgaans bijbetalen. Op lange trans-Atlantische vluchten zijn passagiers meer bereid eten aan boord te kopen. ‘Bij klassieke spelers betaal je een hoog bedrag, maar je krijgt er wel een maaltijd voor in de plaats.’

Het lowcostmodel is dan wel niet geschikt, lowfaremaatschappijen zullen wel opgang maken, meent de professor. ‘Ik denk dat maatschappijen zoals Air France-KLM en British Airways ook lowfarevluchten zullen aanbieden. Dat zal weliswaar gebeuren via dochterbedrijven. Een merk als British Airways heeft een exclusief imago en zal zelf geen goedkope vluchten aanbieden. Bovendien kunnen dochterbedrijven goedkoper personeel aannemen. Bijvoorbeeld door ze in te schrijven bij de Ierse sociale zekerheid.’

Van Londen naar New York

  • Norwegian: € 544,90 - Een vlucht van Londen Gatwick naarNew York John F. Kennedy.
  • Iceland Air: € 574,00 - Een vlucht van Londen Heathrow naar New York John F. Kennedy.
  • British Airways: € 614,63 - Een vlucht van Londen Gatwick naar New York John F. Kennedy.

Er blijkt niet erg veel verschil te zitten op de goedkoopste prijs van drie maatschappijen voor een retourvlucht van Londen naar New York. De heenvlucht vindt bij Iceland Air en bij British Airways plaats op 5 november 2014 en voor Norwegian op 4 november. De terugkeerdata zijn 9 en 8 november voor Norwegian.

Bij British Airways zijn maaltijden inbegrepen in de ticketprijs. Dat is bij Norwegian en Iceland Air niet het geval. Norwegian-passagiers die maaltijden willen krijgen, moeten 637,70 euro betalen. Passagiers van Iceland Air betalen tot 12 euro per maaltijd. Wie twee maaltijden van 12 euro kiest, betaalt in totaal 598 euro.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud