Test-Aankoop woest over nieuwe procedure Ryanair

Het Ryanair-personeel staakt voor betere arbeidsvoorwaarden. ©REUTERS

Reizigers kunnen voortaan enkel in Ierland een klacht indienen tegen de lagekostenmaatschappij Ryanair.

De consumentenorganisatie Test-Aankoop noemt de nieuwe maatregel van Ryanair 'onbegrijpelijk'. Passagiers die een klacht tegen de lagekostenmaatschappij willen indienen, kunnen niet langer bij een Belgische rechtbank terecht. Ze moeten daarvoor naar Dublin, meldden Le Soir en La Libre Belgique donderdag. De nieuwe bepaling werd deze week in de verkoopvoorwaarden opgenomen.

'De bepaling is in strijd met het Europees en het internationaal privaatrecht', zegt Test-Aankoop. 'We weten dat Ryanair alles doet om klachten en vragen tot een schadevergoeding te ontmoedigen, maar dit is onbegrijpelijk.'

Vergeet compensatie

Zeker sinds afgelopen zomer staan Ryanair heel wat rechtszaken te wachten. De sociale onrust en de daaropvolgende stakingen van de piloten troffen duizenden reizigers. Europese regels bepalen dat die recht hebben op een terugbetaling van hun ticket als hun vlucht geannuleerd wordt. In sommige gevallen kunnen ze ook een extra compensatie van 250 tot 600 euro krijgen, bijvoorbeeld als ze minder dan 14 dagen op voorhand van de annulering op de hoogte werden gebracht.

Maar Ryanair liet deze zomer weten dat passagiers die door de stakingen getroffen werden niet op zo'n compensatie moeten rekenen. Het beriep zich daarvoor op 'overmacht'. 'Aangezien de annuleringen veroorzaakt zijn door buitengewone omstandigheden is een schadevergoeding niet verplicht.'

Daar kwam meteen heel wat kritiek op. Onder meer Test-Aankoop argumenteerde dat overmacht enkel kan worden ingeroepen voor stakingen waarop een maatschappij zelf geen vat heeft, zoals van de luchtverkeersleiders of de bagageafhandelaars. Voor een interne staking geldt dat niet. De consumentenorganisatie beklemtoonde dat passagiers recht hebben op een vergoeding.

Enkele honderden euro's

De nieuwe verkoopvoorwaarden kunnen gezien worden als een nieuwe poging om passagiers te ontmoedigen een compensatie te vragen. 'Een Belgische passagier moet naar Dublin afzakken, of daar een Ierse advocaat aanstellen, om enkele honderden euro's te krijgen', zegt Olivier Dugardyn, een in toerisme gespecialiseerde advocaat. 'Veel mensen zullen daar niet aan beginnen.'

Test-Aankoop zal Ryanair een ingebrekestelling sturen, een laatste kans om de bepaling te schrappen. Als de maatschappij daar niet op ingaat, zet de organisatie een vordering tot staking in. Die procedure kan tot een jaar duren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect