UPS investeert fors in luchthub Keulen

UPS heeft de capaciteit van zijn sorteercentrum Keulen/Bonn met 70 procent verhoogd. De pakjesreus versterkt zo zijn Europese en internationale positie. Concurrent TNT Express kondigde vorig maand ook al een forse investering in zijn hub in Luik aan.

De grote vier in internationale pakjes en documenten - UPS, FedEx, DHL en TNT Express, de zogeheten integrators - kenden sinds hun annus horribilis in 2009 een gestage groei en de verwachting is dat die trend de komende jaren doorzet. De uitbreiding van het knooppunt van UPS op de luchthaven Keulen-Bonn, een investering van 200 miljoen dollar, past daarin. De nieuwe faciliteiten werden zopas in gebruik genomen.

UPS kondigde de expansie van zijn Europese hub aan in september 2011, vijf maanden voor het een overnamebod lanceerde op het Nederlandse TNT Express. Een overname die, onder meer door stevig lobbywerk van de concurrenten FedEx en DHL, op het njet stuitte van de Europese Commissie. Maar de uitbreiding in Keulen was dus duidelijk niet gelinkt aan de geplande acquisitie van TNT Express.

'Onze expansie is altijd gebaseerd geweest op organische groei en overnames', legt de nieuwe countrymanager voor de Belux, Karl Haberkorn, bij een persbezoek aan de Keulse hub uit. UPS stilde de voorbije jaren zijn acquisitiehonger met onder meer Kiala, het netwerk van afhaalpunten actief in de Benelux, Frankrijk en Spanje. Intussen zijn daar Duitsland en Groot-Brittannië bijgekomen.

E-commerce

De inlijving van Kiala paste prima in de explosieve groei van e-commerce en de internetwinkels waardoor het belang van business to consumer (B2C) toeneemt. Integrators als UPS en FedEx waren tot voor de economische crisis vooral gefocust op bedrijven, op B2B dus. Maar het enorme succes van de verkoop aan de consument via het web heeft daar verandering in gebracht.

'Die retail e-commerce is een van de vijf groeimotoren voor UPS', vertelt Carsten Helssen, woordvoerder UPS Europa. Die vier andere zijn de gestage toename van de wereldhandel, het potentieel van de groeimarkten - waarvoor UPS een aparte divisie heeft -, de nood aan expertise (onder meer farma) en de aanhoudende trend om logistieke activiteiten uit te besteden.

Mede daardoor is in tien jaar tijd het volume aan documenten, pakjes en zendingen allerhande dat via de Europese hub in Keulen passeert, verdubbeld, zegt Haberkorn. 'We doen dat nochtans met slechts 37 vluchten per nacht, één minder dan toen. Hoe dat kan? Door het inzetten van grotere vliegtuigen, meer efficiëntie in onze operaties en een uitbreiding van het Europese netwerk.'

De hub van UPS ligt in het economische hart van Europa én van Duitsland. Bovendien is de luchthaven de hele nacht open - net als die van Luik - een noodzakelijke voorwaarde voor een integrator. En UPS kreeg de belofte dat dit nog minstens tien jaar het geval blijft. Dat de arbeidskosten er lager liggen dan in ons land en het sociale klimaat stabieler is dan in Frankrijk - FedEx zit in Parijs - is meegenomen.

België

Het operationeel knooppunt van UPS ligt dan wel in Keulen/Bonn, het administratief hoofdkantoor voor Europa bevindt zich in Brussel. De Belgische activiteiten geven werk aan circa 950 mensen, ongeveer even veel als bij FedEx, dat eveneens Brussel als Europees hoofdkwartier koos. DHL en TNT creëerden elk meer dan 2.000 jobs in ons land.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud