Vakbonden Brussels Airlines: 'Raak niet aan jobs'

©BELGAIMAGE

De vakbonden reageren terughoudend op de besparingsplannen bij Brussels Airlines.

CEO Christina Foerster wil tegen 2022 een winstmarge van 8 procent bij Brussels Airlines realiseren. Daarvoor zijn forse besparingen nodig: de kosten zouden moeten dalen met 8 à 12 procent, meldde De Tijd donderdag. 

Ik verwacht volledige transparantie, dat de voorstellen eerst met de personeelsvertegenwoordiging zullen doorgepraat worden.
Paul Buekenhout
ACV

De vakbonden reageren verbaasd op de berichten. Ze werden officieel nog niet op de hoogte gebracht en dringen bij de directie aan om snel duidelijkheid te scheppen. Paul Buekenhout van de christelijke vakbond hoopt dat er geen afvloeiingen komen. 'Ik verwacht volledige transparantie, dat de voorstellen eerst met de personeelsvertegenwoordiging zullen doorgepraat worden', zegt hij.

Anita Van Hoof van de socialistische vakbond roept op om niet te raken aan de loon- en arbeidsvoorwaarden van het personeel. 'Die hebben de jongste jaren al genoeg ingeleverd. De directie moet maar creatief zijn en andere besparingen vinden', zegt ze.

Filip Lemberechts van de liberale vakbond, de grootste bij Brussels Airlines, roept de directie op om rekening te houden met de honderden voorstellen die het personeel indiende. 'Er kan nog veel geld gehaald worden door de contracten met externe partijen na te kijken', zegt hij. 'Brussels Airlines betaalt vaak honderdduizenden euro's aan externen terwijl ze zelf gekwalificeerd personeel hebben. Brussels Airlines mag de tak niet afzagen waar het op zit.'

Grondpersoneel

Verwacht wordt dat de directie vooral zal besparen bij het grondpersoneel, maar volgens Buekenhout mogen hierbij geen ontslagen vallen. 'Men heeft altijd voorgehouden dat er geen personeel zal moeten afvloeien. Ik blijf dit voorstel van mevrouw Foerster indachtig houden', klinkt het. 'Wij willen zoveel mogelijk mensen aan boord houden', zegt ook Filip Lemberechts.

Van Hoof merkt nog op dat er een nieuwe tewerkstellings-cao zal nodig zijn. 'We hebben vorig jaar één getekend bij Brussels Airlines, maar dat was nog in het kader van Eurowings. Nu is er van die integratie geen sprake meer en dus is er volgens mij een nieuwe cao nodig als er iets gebeurt op het vlak van personeel.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n